
V luxusnej móde a aj v rámci módy určenej pre masový trh sa v poslednej dobre objavuje čoraz väčšia posadnutosť nedávnou minulosťou.
Značka Versace v septembri minulého roka zorganizovala módnu prehliadku v Miláne, ktorú využila na to, aby znovu predstavila svetu niektoré zo svojich najväčších hitov zo začiatku 90. rokov 20. storočia. Na móle sa objavili ikonické modelky ako Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Helena Christensen, Carla Bruni a Naomi Campbell, ktoré kráčali do rytmov skladby „Freedom! ’90“ od Georgea Michaela. Všetky z nich prezentovali modely, ktoré nadšenci módneho sveta bez problémov zaradili do kolekcie značky Versace s názvom „Metal Mesh“ z roku 1994.
Je pravdou, že väčšina módnych značiek sa z času na čas začne venovať revízií svojich modelov z minulosti. Takýto krok je spôsobom, prostredníctvom ktorého je možné oživiť súčasnú ponuku značky a zároveň pripomenúť verejnosti jej korene a identitu. Luxusné a stredne veľké značky však aktuálne uvádzajú na trh takmer dokonalé repliky svojich modelov z obdobia pred viac než desiatimi rokmi. A tento trend je celkom novou záležitosťou.
Návrat k zašlej sláve
Deborah Weinswigová, výkonná riaditeľka spoločnosti FGRT uviedla, že súčasný vývoj vo svete módy je možné vysvetliť dvoma teóriami. Povedala: „Na súčasnom trhu sa stretávame s takmer neobmedzenou možnosťou výberu. Spomenutá stratégia značiek však podčiarkuje ich dedičstvo a tradíciu. Zdôrazňuje ich dlhodobé postavenie vo svete módy a umocňuje tak spojenie so zákazníkmi, ktoré si budovali v priebehu mnohých rokov.“
Predajná značka J.Crew má problém udržať krok so súčasným vývojom módneho priemyslu a rozhodla sa preto znovu uviesť na trh kolekciu tričiek spojených s americkým futbalom, ktoré predstavila už v roku 1984. Značka Gap zase predstavila kolekciu výrobkov s názvom „Logo Remix“, ktorá zobrazuje vývoj loga tejto značky v priebehu 50 rokov jej kariéry. Módne značky, ktoré chcú pripomenúť zákazníkom svoju relevanciu vo svete luxusnej módy, sa s obľubou vracajú do rokov svojej zašlej slávy.

Značka Ralph Lauren v priebehu januára znovu uviedla na trh svoju kolekciu s názvom „Snow Beach“. Tú v roku 1993 preslávil raper Raekwon zo skupiny Wu-Tang Clan, ktorý mal oblečené modely z kolekcie počas nakrúcania videoklipu k skladbe „Can It Be All So Simple“.

Aj značka Coach v rámci sezóny Jar 2018 znovu predstaví svoju tašku modelu „Rural Free Delivery Mailbox“, ktorú po prvýkrát uviedla v roku 1972. Módny dom Prada zase postavil svoju kolekciu na rok 2018 na nylone – teda na materiáli, ktorému sa nevenoval už niekoľko desaťročí.

Weinswigová povedala: „Nedostatok inovatívnych moderných trendov viedol značky k tomu, aby upriamili svoju pozornosť na módu, ktorá sa už v minulosti stretla s pozitívnymi ohlasmi zákazníkov.“
Móda ako zážitok
Kristen Dempseyová, riaditeľka predajného portálu Heroine, povedala: „Archívne kúsky a kolekcie sú senzáciou, na ktorú sa svet módy v súčasnosti upriamuje. „Vintage“ štýl bol síce populárny aj v priebehu posledných 20 rokov, no skutočne archívna móda je sústredená predovšetkým na konkrétne dizajnérske výtvory daných značiek, ktoré sa vyskytli v rámci špecifických kolekcií v minulosti.“
To znamená, že v súčasnosti môžete prehľadávať elektronické obchody a pokúsiť sa nájsť dopredaj posledných kúskov kabelky Lady Dior. Prípadne môžete zaplatiť plnú sumu za novú verziu totožného produktu.
Príslušníci generácie milénia sú často obviňovaní z toho, že neustále túžia po nových zážitkoch a jedinečných skúsenostiach. Snaha o návrat do 90. rokov predstavuje rovnakú túžbu, avšak aplikovanú na svet módy.
Zdroj: TheSeatleTimes