Technológia Blockchain prevracia svet módy a luxusu transparentnosťou, originálnosťou a etickosťou

Roham Gharegozlou, generálny riaditeľ spoločnosti Dapper Labs a tvorca spoločnosti CryptoKitty v hodnote 140 000 dolárov tvrdí: „V móde je dôležitá originálnosť, sú dôležité limitované edície, ako je aj dôležité, kto ako prvý niečo nosí alebo objaví – a je nemožné dokázať originálnosť digitálnej veci bez blockchainu.“

Šesť spôsobov, ako blockchain môže pomôcť svetu módy a luxusu

Blockchain je jednou z najrýchlejšie rastúcich prevratných technológií a priemysel módy a luxusu je odhodlaný preskúmať všetky možnosti, ako môže mať z tejto technológie prospech:

  • Sledovanie jedinečných cenných výrobkov (napr. diamantov, jedinečných módnych predmetov) od výroby po konečného kupujúceho;
  • Dôkaz pravosti výrobkov vyrobených v Taliansku a nezvratná certifikácia ich pôvodu a zmien vlastníctva – čím sa odstráni falšovanie produktov a obchodovanie s ukradnutým tovarom;
  • Personalizovaná komunikácia so zákazníkmi, a to aj po predaji;
  • Transparentnosť informácií týkajúcich sa výrobného reťazca a zvýšenia účinnosti procesov v reťazci;
  • Vyhodnocovanie blahobytu pracovníkov a zdieľanie informácií s koncovým zákazníkom, čím sa zabráni škandálom z vykorisťovania, ktoré by inak mohli poškodiť povesť luxusnej značky;
  • Okamžitý presun módneho a luxusného tovaru bez geografických obmedzení, teraz aj digitálne ( ak sú reprezentované symbolmi ).

Zameranie sa na transparentnosť dodávateľského reťazca

Stručne povedané, blockchain sa môže použiť na zaznamenávanie rôznych typov údajov: od transakcií po udalosti a informácie, bez spoliehania sa na sprostredkovateľa alebo na interakciu s ostatnými používateľmi.

Technológia sa už používa v potravinárskom priemysle na sledovanie zásielok výrobkov alebo na overenie ich pôvodu. V módnom priemysle môže blockchain, keď je spárovaný so sledovacími značkami, sledovať výrobky v celom ich dodávateľskom reťazci, od surovín po továrne a dokonca až po spotrebiteľov, ktorí majú čoraz väčší záujem o nákup oblečenia, ktoré kupujú z etických aj environmentálnych dôvodov.

Integráciou technológie blockchain je možné, aby si zákazníci boli istí tvrdeniami, ktoré spoločnosti prezentujú, majú možnosť si pozrieť a interagovať s každou časťou výrobného reťazca produktu, či už to bude producent vlny alebo vlastník továrne. Krátkodosahové, vysokofrekvenčné, bezdotykové (NFC) čipy sa môžu použiť na fyzické overenie položiek, na preukázanie ich pôvodu a cesty, ako aj na poskytnutie prístupu k súvisiacim médiám, ktoré sú všetky registrované v blockchaine. Nemennosť blockchainu, integrovaná s inými druhmi technológií, ponúka určitý stupeň bezpečnosti a transparentnosti, ktorý sa predtým nedal dosiahnuť.

Zameranie sa na certifikáciu „Vyrobené v Taliansku“

Blockchain tiež podporuje rozprávanie príbehu značiek. Okrem zvyšovania informovanosti verejnosti o negatívnych účinkoch nákupu falšovaných výrobkov, musia značky uvažovať aj o kreatívnom budovaní identity značky. Je ich prioritou vytvárať inovatívne spôsoby ako zaručiť, že výrobky značiek sú originálne. Zmysel „hlásenia sa“ spotrebiteľa ku značke musí byť priamo spojený s túžbou vlastniť originálny produkt. Aby to bolo efektívne, značky musia ponúknuť nástroje, ktoré zákazníkovi umožnia skontrolovať, či výrobky, ktoré kupujú, sú originálne a chránia ich pred nákupom falšovaného produktu.

Talianske ministerstvo hospodárskeho rozvoja (MISE) nedávno spustilo pilotný projekt zameraný na blockchain ako kľúčový nástroj na ochranu výrobkov vyrobených v Taliansku. Na tento projekt si vybrali spoluprácu so spoločnosťou IBM a americká IT spoločnosť v súčasnosti vykonáva štúdiu uskutočniteľnosti, zameranú na vývoj referenčného modelu pre textilné výrobky vyrobené v Taliansku. Po starostlivom preverení IBM dospelo k záveru, že najefektívnejší spôsob ochrany výrobkov vyrobených v Taliansku je ich sledovateľnosť.

Ako taliansky vedúci oddelenia Blockchain v spoločnosti IBM, Pietro Lanza, vyhlásil: „Vďaka technológii blockchain môže byť každý krok výrobného a dodávateľského reťazca zaregistrovaný v univerzálnej hlavnej knihe, ktorá je škálovateľná a odolná voči neoprávneným zásahom.“

Zameranie na etické aspekty – SDG OSN č. 12: Zabezpečenie trvalo udržateľnej spotreby a výrobných modelov

Keď sa “Rýchla móda” začala rozvíjať okolo 90. rokov, tlak na maloobchodníkov znižovať ceny pre spotrebiteľov a náklady značiek značne rástli. Spoločnosti premiestnili svoje kedysi lokálne továrne do zahraničia, aby našli nízke mzdové náklady a obmedzili dovážanie, čím lacnejšie získavali a vyrábali suroviny. To viedlo k rozsiahlym, zložitým a nepriehľadným dodávateľským reťazcom, ktoré mohli realizovať nezdravé praktiky ako sú nedostatočné platby, detská práca a nebezpečné pracovné podmienky.

Nie je prekvapením, že Program trvalo udržateľného rozvoja do roku 2030, prijatý všetkými členskými štátmi OSN v roku 2015, obsahuje ako jeden zo svojich 17 cieľov zabezpečenie trvalo udržateľných modelov spotreby a výroby (SDG č. 12).

Z tohto hľadiska výhody plynúce z používania blockchainu vyplývajú zo skutočnosti, že certifikácie ekologického alebo spravodlivého obchodu nemôžu byť falošné. Značky viac nemôžu poprieť, že spolupracovali s továrňami po tom, čo sa dozvedeli o porušovaní ľudských práv v týchto továrňach a audítori môžu v zásade sledovať akékoľvek tvrdenie o produkte späť k subjektu, ktorý prvýkrát vyslovil toto tvrdenie. A to všetko môžu urobiť tak, aby sa vyhli určitým citlivým detailom, ako sú napríklad niekoho mzdy, čo je hlavným záujmom tých, ktorí chcú vytvoriť radikálne transparentné dodávateľské reťazce bez toho, aby to narušilo súkromie jednotlivcov.

Nové spôsoby marketingu v prevratnom období

To všetko si však vyžaduje, aby sa módne a luxusné spoločnosti prispôsobili novému spôsobu marketingu, ktorý označujeme ako nekonvenčný marketing, ktorý sa bez problémov prispôsobí oblasti prevratných inovácií. Dokáže tiež využívať nové technológie, ktoré sa často považujú za problematické, v prospech takýchto spoločností a pomáhať im pri propagácii a predaji výrobkov a služieb.

Definícia, ktorú uviedol Giacomo Arcaro, generálny riaditeľ spoločnosti Black Marketing Guru, ktorý predovšetkým ako prvý testoval tieto techniky, znie: „Nekonvenčný – alebo„ čierny “- marketing je to, čo konkrétne nazývame “Growth hacking”, t. j. techniky etického hackerstva aplikované na marketing. Myslím, že teraz chápete, prečo nosím iba čiernu farbu. “

“Growth hacking” zahŕňa vysoké úrovne monitorovania údajov, potrebné na preukázanie výsledkov pochádzajúcich z určitých pokusov, a vysoké úrovne algoritmickej automatizácie, potrebné na opakovanie celého procesu a jeho občasné doladenie. Táto forma marketingu sa zameriava na osobné značky vedúcich spoločností a firemné značky samotného podnikania, aby sa vytvorili cenné spojenia s potenciálnymi zákazníkmi a inými cieľovými osobnosťami. Tiež sa zameriava na nepriame a minimálne invazívne spôsoby na zlepšovanie ukazovateľov povedomia o značke.

Úskalia technológie

So všetkým tým vzrušením, ktoré obklopuje technológiu blockchain, je ľahké zabudnúť, že táto technológia je stále do značnej miery neodskúšaná a neregulovaná. Doteraz neexistujú žiadne osobitné normy upravujúce blockchainové aplikácie alebo vývojárov. Niekoľko módnych spoločností, ktoré prijali blockchain, zamestnávalo vývojárov, aby písali svoje vlastné aplikácie, ktoré pracujú iba s ich výrobkami a dodávateľmi. Celosvetový štandard alebo dokonca jediná platforma by túto technológiu zefektívnili a urobili menej nákladnú, ale vyžadoval by si úroveň spolupráce, ktorú je ťažké dosiahnuť.

Stručne povedané, blockchain má obrovský potenciál transformovať módny priemysel, ale spoločnosti si to vždy musia dôkladne premyslieť, kým príjmu novú technológiu.

Zdroj: IrishTechNews

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.