
Rozlišovanie autentickej kabelky Louis Vuitton od dobre zhotoveného falzifikátu je precíznym umením, ktoré zahŕňa počítanie stehov, skúmanie textúry kože a dôkladné pozorovanie vzorov potlače. Start-upová spoločnosť z New Yorku tvrdí, že vyvinula technológiu, ktorá dokáže spoznať falzifikát bez akýchkoľvek pochybností.
Riešením spoločnosti Entrupy je príručná kamera s funkciami mikroskopu, pomocou ktorej môže každý majiteľ smartfónu overiť pravosť svojich luxusných doplnkov v rámci niekoľkých minút. Táto služba vznikla pred rokom. Spoločnosť tvrdí, že odvtedy sa jej presnosť pri odhaľovaní falzifikátov zvýšila na viac než 98%. Je možné overiť pomocou nej pravosť 11 značiek, medzi ktorými figuruje Louis Vuitton, Chanel a Gucci.
Súvisiace: Birkin…príbeh kabelky
Luxusné módne značky už dlhé roky využívajú rôzne technológie, ktoré uľahčujú určenie pravosti jednotlivých produktov. Medzi ochranné opatrenia patria napríklad holografické značky, mikrotlač či dokonca rádiové vysielače všité do materiálu výrobkov. Londýnska výskumná organizácia Visiongain tvrdí, že výrobcovia luxusných doplnkov minuli na technológie zamerané proti falzifikátom v roku 2017 až 6,15 miliárd dolárov. Avšak boj proti falšovateľom je čoraz náročnejší. Hlavnými príčinami je anonymita nakupovania cez internet a narastajúci počet obchodníkov s tovarom z druhej ruky.
Susan Scafidiová, ktorá je riaditeľkou Inštitútu módneho práva na univerzite Fordham v New Yorku, vraví: „Ženy kupujúce tovar z druhej ruky si boli pred 10 rokmi veľmi dobre vedomé toho, že v obyčajnom obchode na rohu ulice nenájdu autentické výrobky značiek Chanel, Gucci či Prada. V dnešnej dobe však na internete pôsobí mnoho legitímnych a nelegitímnych predajcov. Spotrebitelia tak často majú problém rozlíšiť ich.“
Diskusia ohľadom falšovania výrobkov svetových značiek sa minulý rok zintenzívnila. Medzinárodné združenie proti falšovaniu (IACC) vtedy obvinilo spoločnosť Alibaba Group Holding, ktorá je najväčším čínskym internetovým predajcom, že spolu s ostatnými internetovými obchodmi nepodniká dostatočné kroky proti šíreniu falzifikátov. Jack Ma, ktorý je zakladateľom spoločnosti, nepomohol situácii svojim výrokom, podľa ktorého vraj napodobeniny vyrobené v Číne ponúkajú často vyššiu kvalitu ako originálne produkty.
Na druhej strane však existujú aj seriózne internetové obchody, ktoré ponúkajú tovar z druhej ruky. Podniky RearReal a Vestiaire Collective zamestnávajú znalcov s dlhoročnými skúsenosťami, ktorí overujú pravosť nakupovaných a predávaných produktov. Jedná sa o komplikovaný proces, ktorý nemôže vykonávať úplne každý. Poukazujú na to najmä online sťažnosti zákazníkov sťažujúcich sa na predaj falšovaných výrobkov.
Spoločnosť Entrupy tvrdí, že jej kamera dokáže skúmané objekty zväčšiť až 260-krát. Detaily neviditeľné voľným okom sa tak stávajú jednoznačnými identifikačnými znakmi. S ľahkosťou tak rozlíšite zdeformovanú potlač, rozdiely v textúre kože a neprofesionálnu aplikáciu farbiva.
Zariadenie start-upovej spoločnosti pripomína robustné svietidlo. Môžete si ho prenajať za cenu 299 dolárov. Mesačný splátkový kalendár ponúka splátky vo výške 99 dolárov. Záujem o tento prístroj zatiaľ prejavilo asi 160 podnikov, medzi ktorými sú záložne, veľkoobchodníci a online predajcovia.
Vidyuth Srinivasan, spoluzakladateľ spoločnosti Entrupy, povedal: „V dnešnej dobe sú za posudzovanie pravosti zodpovední ľudskí zamestnanci. Pre rýchlo sa rozvíjajúce podniky to však nie je udržateľný spôsob jednania.“
Spoločnosť Entrupy založil Srinivasan spolu s dvoma výskumníkmi z univerzity v New Yorku. Boli nimi Ashlesh Sharma a Lakshminarayanan Subramanian. Spoločnosť vznikla v roku 2012, v ktorom boli dosiahnuté veľké pokroky na poli počítačovej obrazovej analýzy.
Obrovským pokrokom v tejto oblasti sa stala databáza ImageNet. Rôzne zariadenia sú pomocou nej schopné na fotografiách identifikovať každodenné objekty a vytvárať medzi nimi súvislosti. Tento systém je prínosom aj pre strojové učenie, ktoré je dôležitou súčasťou samoriadiacich automobilov a softvéru na rozoznávanie reči.
Srinivasan spolupracoval s Yannom LeCunom, riaditeľom pre výskum umelej inteligencie v spoločnosti Facebook a „anjelským investorom“ spoločnosti Entrupy. Start-upová spoločnosť sa spočiatku snažila „trénovať“ počítače, ktoré by boli schopné detailne skúmať fotografie luxusných výrobkov a extrahovať z nich akúsi „podstatu“ či súbor charakteristických znakov. Tieto informácie mali následne využiť napríklad pri posudzovaní pravosti kabeliek značky Fendi alebo Hermes.
Na povrch však vyplával zásadný problém. Takéto prístrojové učenie si vyžaduje ohromné množstvo údajov, ktoré Srinivasan a jeho kolegovia nemali k dispozícii. Ani jeden zo zakladateľov spoločnosti nevlastnil skriňu plnú značkových kabeliek. Či už originálov alebo falzifikátov.
Najprv podnikli niekoľko neúspešných výprav do dámskych oddelení veľkých obchodov. Nakoniec sa im podarilo presvedčiť niekoľko predajcov z New Yorku, a získali prístup k veľkému množstvu tovaru, ktorý bol predávaný z druhej ruky. Získavanie falzifikátov bolo oveľa jednoduchšie. Jeden zo spoluzakladateľov sa vybral na výlet do Číny a domov sa vrátil s celým nákladom falošných luxusných doplnkov. Databáza aplikácie Entrupy dnes obsahuje desiatky miliónov fotografií, pre približne 30 000 rôznych druhov kabeliek a peňaženiek. Softvér získava nové informácie zakaždým, keď jeho užívatelia prispejú novými obrázkami.
Srinivasan tvrdí, že jeho spoločnosť nespolupracuje so žiadnym výrobcom luxusných produktov, ktorých pravosť overuje. Popredné módne spoločnosti ako LMVH Moët Hennessy Louis Vuitton a ďalšie, neradi pripúšťajú skutočnosť, že vôbec existuje nejaký druhotný predaj ich výrobkov.
Súvisiace: Louis Vuitton predstavil svoje prvé inteligentné hodinky
Spoločnosť Entrupy v júli získala 2,6 milióna dolárov. Medzi investorov sa zaradili spoločnosti Digital Garage a Daiwa Securities Group z Tokia. Pomocou peňazí plánuje spoločnosť vyvinúť rýchlejšie a ľahšie prenosné zariadenie, a taktiež doplniť databázu produktov o ďalšie značky. Srinivasan povedal, že spoločnosť tiež hľadá ďalšie využitie pre ich prevratný softvér.
Srinivasan dodáva: „Naša technológia sa dá veľmi účinne využiť pri všetkých výrobkoch okrem diamantov a porcelánu. Tieto materiály totiž lámu svetlo a my využívame optickú analýzu. Testovali sme ju už na automobilových súčiastkach, telefónoch, nabíjačkách, slúchadlách, sakách, topánkach a dokonca na nespracovanej rope.“
Zdroj: Reddit, NYpost