Dokonca aj tie najlepšie falzifikáty luxusných tenisiek disponujú znakmi, pomocou ktorých je možné odhaliť ich pochybný pôvod. Napodobenina modelu Air Jordan môže byť zošitá niťou nesprávnej farby, prípadne váži o niekoľko gramov viac či menej než originál. V niektorých prípadoch sa replika vyznačuje zreteľne odlišnou vôňou.
Eddy Lu povedal: „Keď priložíte nos k originálnemu produktu značky Nike, ucítite charakteristickú vôňu výrobnej linky. Keď ovoniate falzifikát, všetko čo ucítite, bude falošný umelý pach napodobeniny. Ak ste už ovoňali dostatočné množstvo tenisiek, tieto vône dokážete rozlíšiť bez akýchkoľvek problémov.“
Lu ovoňal už skutočne veľa topánok. Je totiž spoluzakladateľom spoločnosti GOAT, ktorá prevádzkuje trhovisko určené na predaj a nákup tenisiek. Táto start-upová spoločnosť vznikla v roku 2015. Jej cieľom je zákazníkom poskytovať jednoduchý prístup k vzácnym modelom tenisiek na internete a zároveň ochraňovať svojich klientov pred falzifikátmi a ďalšími druhmi podvodnej činnosti. Spoločnosť posudzuje kvalitu a pravosť (a vôňu) jednotlivých modelov tenisiek prostredníctvom digitálneho softvéru na rozpoznávanie obrazového materiálu a za pomoci profesionálneho ľudského kontrolóra.
Súvisiace: Luxusné značky investujú do start-upov, ktoré prinášajú inovácie do sveta módy
Tenisky sú významným sektorom odevného a obuvníckeho priemyslu. Trh so športovou obuvou v priebehu roka 2016 dosiahol hodnotu až 17,5 miliardy dolárov. Odhaduje sa, že opätovný predaj tenisiek a sekundárny trh sú zodpovedné až za 1 miliardu dolárov z uvedenej hodnoty.
Hybnou silou sekundárneho trhu v tomto sektore je celosvetovo rozšírená subkultúra milovníkov tenisiek. Značka Nike po prvýkrát predstavila tenisky modelu Air Jordan už pred viac ako dvoma desaťročiami, no zanietení fanúšikovia tejto obuvi sa dodnes schádzajú pred predajňami značky a s niekoľkohodinovým predstihom očakávajú začiatok predaja nových limitovaných edícií.
Nie je žiadnym prekvapením, že prestížne modely tenisiek často vystupujú v úlohe zberateľských predmetov. Majitelia vzácnych kúskov ich často predávajú na elektronických portáloch ako eBay či Craigslist, prostredníctvom sociálnych sietí ako Facebook alebo Instagram, ale rovnako aj v offline prostredí – a to najčastejšie v konsignačných obchodoch alebo v rámci masových podujatí a festivalov ako SneakerCon.
Daishin Sugano, spoluzakladateľ spoločnosti GOAT, sa nedávno dostal k falzifikátu populárnych tenisiek práve cez portál eBay. Spolu s Luom si vtedy uvedomili, že musí existovať lepší spôsob predaja podobných produktov. Z tejto myšlienky nakoniec vzišiel koncept elektronického trhoviska GOAT.
Lu povedal: „Podobné trhoviská sa často stretávajú s rôznymi problémami. Tie však plynú predovšetkým z falzifikátov a replík, s ktorými sa musíme neustále vyrovnávať.“
Niektorí predajcovia už v súčasnosti slušne profitujú z tohto trhoviska, na ktorom môžu predávať svoje produkty prostredníctvom webového obchodu alebo mobilných aplikácií. Spoločnosť tvrdí, že niektorí individuálni predajcovia v priebehu minulého roka vďaka aplikácii zarobili viac než 2 milióny dolárov.
Jedným z takýchto predajcov je aj Ashley, ktorá pochádza z amerického mesta Atlanta. Odmietla síce zverejniť svoje priezvisko, ale je známe, že v priebehu minulého roka zarobila na platforme GOAT pozoruhodných 300 000 dolárov. Predajom tenisiek si začala privyrábať popri štúdiu na vysokej škole a ďalšom zamestnaní na plný úväzok. Uviedla, že predtým, ako presunula svoje podnikanie na trhovisko GOAT, musela pravidelne čeliť falzifikátom, podvodom, reklamáciám a často sa údajne stávala terčom veľkých krádeží.
Falzifikáty značkových výrobkov sú jedným z najväčších problémov obuvníckeho a módneho priemyslu vo všeobecnosti. Platforma GOAT si v tomto smere získala mimoriadne vysokú popularitu, pretože pri posudzovaní pravosti produktov aplikuje dôslednú metodológiu, ktorá odbremeňuje predajcov aj samotných kupujúcich.
Keď má predajca záujem ponúkať svoje topánky na trhovisku GOAT, potrebuje prevádzkovateľom platformy zaslať sedem štandardizovaných fotografií svojho produktu. Správcovia trhoviska sa následne pokúsia autentifikovať pravosť daného páru topánok. Využijú na to funkcie prístrojového učenia a po prvotnom posudzovaní porovnajú produkt s obrazovou databázou originálnych a falšovaných modelov topánok.
Keď je už ponuka uverejnená v prostredí trhoviska, záujemcovia nadobúdajú možnosť zúčastniť sa na elektronickej aukcii produktu, podobne ako na portáli eBay. Po zavŕšení aukcie však predajca zašle topánky do centrály spoločnosti GOAT, kde podstúpia definitívnu kontrolu kvality a pravosti. Interný analytický tím overí topánky mikroskopickou technológiou, odváži ich a skontroluje detaily v podobe švov a fontu písma.
Predajcom sú účtované poplatky v súlade s kvalitou užívateľskej skúsenosti. Spoľahlivý predajca obvykle čelí poplatku vo výške 9,5% z ceny tovaru a cene poštovného vo výške 5 dolárov.
Limitované edície tenisiek predstavujú relatívne malý trh. Lu potvrdil, že každoročne sa stretáva približne s dvanástimi pármi vysoko populárnych modelov. Spoločnosť GOAT sídli v meste Culver City a s cieľom budúceho rastu tak začala predávať aj masovo vyrábané modely topánok. Od investorov už nazhromaždila finančné prostriedky v celkovej výške 37,6 milióna dolárov.
Aplikáciu v súčasnosti využíva viac než 75 000 predajcov, pričom ju často kombinujú s ďalšími predajnými kanálmi. Lu uviedol, že platforma má aktuálne približne 6 miliónov aktívnych užívateľov a v jej súčasnej ponuke sa nachádza asi 250 000 rôznych modelov tenisiek.
Súvisiace: Tento prístroj odhalí pravosť Vašej kabelky
Lu zastáva názor, že väčšinovú kategóriu predajcov na platforme GOAT tvoria mladí ľudia, ktorí využívajú užívateľské účty založené svojimi rodičmi. Predajcovia všetkých vekových kategórií si totiž uvedomili, že obyčajný pár tenisiek sa môže veľmi jednoducho stať nadmerne lukratívnou obchodnou príležitosťou.
Ashley povedala: „Keď mám dostatok finančných prostriedkov, môžem zväčšovať svoje skladové zásoby. Nemíňam peniaze na zbytočnosti, ale kupujem tenisky, o ktorých viem, že ich hodnota sa bude časom výrazne zvyšovať. Keď následne potrebujem získať novú hotovosť, kedykoľvek môžem pristúpiť k predaju zhromaždených modelov. Dokonca aj keď sú tenisky určené na masový predaj, slušne pomocou nich navýšim hodnotu svojho bankového účtu.“
Zdroj: LATimes, CNN