Tento start-up využíva blockchain pri boji s falzifikátmi

Rozhranie služby Verisart.

Philip Colbert je moderným britským umelcom, ktorého pestrofarebné a vysoko temperamentné diela nachádzajú kupcov po celom svete. Už nejaký čas sa pohráva s nápadom na vytvorenie vlastného katalogizačného systému, pomocou ktorého by mohol dokazovať autentickosť svojho rozširujúceho sa portfólia umeleckých výtvorov.

Colbert, ktorý na svojich maľbách zachytáva výjavy z populárnej kultúry, módu a nábytok, povedal: „Spolupracoval som s predajcom umenia v Japonsku, ktorý mi zdôrazňoval, že potrebujem mať zavedený dokonalejší systém autentifikácie svojich diel. Tvrdil, že ľudia kupujú umenie ako investíciu a dobrou investíciou sú iba obrazy s overeným pôvodom. Umenie je v konečnom dôsledku istou formou meny. Keď sa investori zhromaždia v aukčnej sieni, pôvod je jedným z kľúčových činiteľov pri posudzovaní hodnoty dražených predmetov.“

Colbert sa následne stretol s Robom Nortonom, zakladateľom americkej start-upovej spoločnosti Verisart. Tá využíva systém zdieľaných účtovných kníh s názvom blockchain, ktorý tvorí podkladovú technológiu Bitcoinu, za účelom overovania autentickosti umeleckých diel. Norton priznal, že dokazovanie pôvodu jednotlivých diel je problém taký starý ako umenie samotné. Umelci sa totiž preslávili tým, že nie vždy zvládajú vhodnú dokumentáciu svojej vlastnej práce. Už v 17. storočí sa predajca Rembrandtových obrazov sťažoval na neprimeraný prístup svojho klienta.

Rob Norton.

Vystopovateľné záznamy

Blockchain vytvára nezmeniteľný a vystopovateľný záznam o každej transakcii, či už sa obchoduje s maľbami alebo Bitcoinom. Všeobecné akceptovanie tejto technológie by mohlo podporiť elektronický trh s umením, ktorý sa na svoj rozkvet zatiaľ iba pripravuje. Správa inštitúcií UBS Group a Art Basel, ktorá bola zverejnená v priebehu marca, hovorí o tom, že online predaje v súčasnosti na celosvetovom trhu s umeleckými predmetmi predstavujú iba 8% z celkového objemu obchodov. Toto percento zodpovedá približne 5,4 miliardám dolárov.

Súvisiace: Bude možné nakupovať a predávať nehnuteľnosti pomocou Bitcoinu?

Jadrom problému je dôvera – alebo jej nedostatok. Potenciálni kupci totiž nechcú riskovať investíciu vysokej sumy peňazí do diela, ktorého pôvod nemožno uspokojivo overiť. Dostupné zdroje odhadujú, že hodnota podvodnej činnosti na svetovom trhu s umením presahuje 6 miliárd dolárov ročne. Norton, bývalý generálny riaditeľ spoločností Saatchi Online a Sedition Art, vysvetlil, že až 80% prípadov je spojených s falšovaním originálnych diel popredných umelcov.

Portál ArtNews uviedol, že v priebehu minulého roka boli v New Yorku stíhaní a obvinení traja muži, ktorí zhotovovali falzifikáty grafických diel súčasného umelca Damiena Hirsta a následne ich predávali v online prostredí za viac než 400 000 dolárov. Páchatelia boli zatknutí príslušníkmi newyorského policajného zboru, ktorí pôsobili v utajení a kúpili si dva zo spomenutých falzifikátov. Tie boli na internete propagované ako „limitovaná edícia“ a obvinení ich predávali spolu s falošnými potvrdeniami o pravosti a dokladmi o kúpe.

Norton povedal: „Pokiaľ sa jedná o umenie, dôvera zohráva omnoho dôležitejšiu úlohu ako pri iných obchodoch. Jednoducho musíte vedieť, že to, čo kupujete, je pravé. Umenie je druhým najväčším neregulovaným trhom a zaostáva už iba za predajom nelegálnych drog. Napriek tomu si musíme priznať, že je do veľkej miery poškvrnený rôznymi druhmi podvodnej činnosti. Vytvorenie nových štandardov v rámci overovania pôvodu umeleckých predmetov by v tomto sektore viedlo k umocneniu dôvery a zvýšeniu likvidity.“

Ďalšie startupy

Blockchain už nie je novinkou. Spoločnosti ako Google, Microsoft a International Business Machines (IBM) v súčasnosti vyvíjajú viaceré projekty súvisiace s touto technológiou a budujú trh, ktorý už dosahuje hodnotu vyššiu ako 700 miliónov dolárov a vykazuje mimoriadne rapídny nárast. Dopyt zo strany umeleckého priemyslu podnecuje činnosť niekoľkých start-upových podnikov, ktoré aplikujú blockchain pri verifikácii pravosti umeleckých diel.

Spoločnosť Codex, ktorá sídli v San Franciscu a Londýne, sa rozhodla zamerať na trh so zberateľskými predmetmi. Ten zahŕňa všetko od umenia, cez šperky až po starožitné automobily. Tento start-up využil investíciu od spoločnosti Pantera Capital – hedžového fondu, ktorý investuje do rozvoja technológie blockchain a kryptomien.

Spoločnosť Pantera tvrdí, že milionári a miliardári, ktorí nadobudli majetok vďaka kryptomenám, sa stanú novou generáciou kupcov umenia. Spoločnosť Codex pracuje aj na aplikácii nazvanej Biddable, ktorá umožní licitovanie pomocou kryptomien v rámci aukcií s umením.

Aj spoločnosť Verisart má prístup k pozoruhodným investíciám. Získala finančné prostriedky od spoločností Sinai Ventures a Rhodium, ktorá je novovzniknutou izraelskou firmou investujúcou rizikový kapitál.

Spoločnosť Verisart začala svoju činnosť v roku 2015 a prevádzkovala aplikáciu pre smartfóny, pomocou ktorej mohli umelci vytvárať vlastný systém na overovanie svojich diel. Norton však potvrdil, že tento prístup sa nestretol s úspechom. Spoločnosť neskôr vytvorila webovú aplikáciu v spolupráci s Ahmedom Elgammalom, ktorý pôsobí ako profesor informatiky na Rutgersovej univerzite v New Jersey.

Spätná väzba

Norton povedal: „Objavili sme sa na scéne príliš skoro. Najprv sme totiž museli zistiť, ktorým smerom sa vyvíja trh, ako reagujú umelci na nové technologické možnosti a akým spôsobom by sme mohli vybudovať platformu, ktorá by sa stretla s pozitívnou spätnou väzbou. V súčasnosti nadväzujeme spoluprácu s rôznymi partnermi a ponúkame umelcom prispôsobivý formát certifikátov pravosti.“

Colbertove certifikáty napríklad obsahujú malé reprodukcie samotného diela spolu so všetkými relevantnými informáciami o jeho vytvorení, vlastníctve a pohybe. Certifikát opisuje detailnú históriu daného diela a uvádza, či bolo v minulosti súčasťou výstavy alebo iného podujatia. Colbertove diela sa v septembri tohto roka objavia v rámci expozície v Tokiu, vo februári budúceho roka zavítajú do Pekingu.

Služba Verisart nevybudovala vlastný blockchain, ale využíva jeho nezmenenú Bitcoinovú verziu. Keďže neprináša na trh takmer žiadnu novú technológiu, vystavuje sa riziku, že ostatní hráči v sektore budú mať možnosť veľmi jednoducho zreplikovať jej úsilie. Zberatelia, ktorí nakupujú a predávajú umenie súkromnou cestou, môžu prejaviť neochotu pri zdieľaní svojich osobných údajov takýmto verejným spôsobom.

Colbert povedal: „Blockchain predstavuje mimoriadne účinnú metódu overovania pravosti. Nemusíte mať žiadne obavy o autentickú hodnotu Vášho diela, pretože technológia zaznamenáva a zabezpečuje všetky potrebné informácie, ako aj časové a geografické údaje. Falzifikáty takto nemajú možnosť narušiť reputáciu a obchodovanie s originálnymi kúskami.“

Prepojenie umenia s blockchainom by v konečnom dôsledku mohlo viesť k vytvoreniu decentralizovaného registra, ktorý by postupom času zahŕňal výrazný podiel z celkového objemu umeleckých predmetov po celom svete..

Norton uviedol: „V priebehu času vzniknú viaceré registre, ktoré budú schopné interagovať medzi sebou a vzájomne zdieľať údaje o konkrétnych dielach. To nám umožní efektívne vytvoriť ucelený a decentralizovaný register umenia. S veľkou pravdepodobnosťou nebude existovať iba jeden register pre všetky druhy trhov s umením a zberateľskými predmetmi, ale už v súčasnosti vidíme náznaky budovania decentralizovanej databázy, ktorá je zabezpečená pomocou kryptografických princípov.“

Faireyho portréty

Norton potvrdil, že táto služba môže získať obzvlášť veľkú popularitu medzi umelcami, ktorí predávajú grafické diela v rámci limitovaných edícií. Shepard Fairey je umelcom z Los Angeles, ktorý sa preslávil najmä svojimi portrétmi prezidenta Obamu a maľbami imigrantov. Služba Verisart ho ohromila natoľko, že ju okamžite začal využívať a dokonca investoval aj do rozvoja spoločnosti, ktorá ju priniesla na trh.

Shepard Fairey, spolu so svojou manželkou Amandou, ktorá vystupuje v úlohe jeho obchodného partnera, povedali: „Sme nadšení z toho, že spoločnosť Verisart rozširuje súčasné možnosti umelcov a ponúka im spôsob dôveryhodnej digitálnej verifikácie umeleckých diel, ktorý je v súlade s požiadavkami galérii a zberateľov. Umelci v čoraz väčšej miere prestávajú využívať papierové formáty certifikátov a spoliehajú sa na digitálne overovanie pravosti. To je dokonalou príležitosťou pre spoločnosť Verisart, ktorá neustále zavádza nové prvky a zlepšuje svoje služby.“

Certifikát umeleckého diela v rámci aplikácie Verisart.

Fairey sa stretol s tým, že jeho výtvory sú často kopírované a objavujú sa na protestoch a iných politicky zameraných podujatiach. Overovanie pravosti je preto kľúčovým záujmom tohto umelca.

Je pravdepodobné, že autentifikácia umeleckých diel prostredníctvom blockchainu sa v blízkej budúcnosti stane bežne dostupnou službou. A to obzvlášť v prípade, ak sa na tento sektor zamerajú popredné technologické spoločnosti ako Facebook či Microsoft. Norton napriek tomu vyhlásil, že služba Verisart bude aj naďalej umožňovať umelcom prispôsobovať si vlastné certifikáty, vďaka čomu si spoločnosť udrží náskok v konkurenčnom boji.

Súvisiace: Značka Baggy by Baggy predviedla pouličnú módu s tematikou kryptomien

Norton nakoniec dodal: „Počítame s tým, že rôzne druhy umenia a zberateľských predmetov budú disponovať vlastnými registrami. Aj napriek tomu však budeme ďalej pracovať na vývoji decentralizovaného registra umenia, ktorého základy sa objavujú už v súčasnosti.“

Zdroj: CoinNewsTelegraph, TheMalaysianReserve

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.