
Je rok 2021 a takmer každá interakcia sa uskutočňuje prostredníctvom digitálnych zariadení. Čo to znamená pre luxusný sektor?
Generácia Milénia a generácia Z sú momentálne najvplyvnejšou kúpnou silou v luxusnom sektore a zároveň aj tí, ktorí ovplyvňujú globálne luxusné trendy a nárast predaja.
Títo zákazníci žijú a dýchajú digitálne, pričom už dávnejšie dali jasne najavo svoju preferenciu pre prispôsobené a bezproblémové skúsenosti v online aj offline priestore. A tak bude táto generácia naďalej tlačiť na luxusné značky, aby sa stali ešte viac digitálnymi.
“Digitálne ovplyvnené” cesty
Takmer 80% z predaja v luxusnom sektore je už dnes “digitálne ovplyvnených”, čo znamená, že v rámci nakupovania luxusných značiek si zákazníci zvolia jeden alebo viac digitálnych kontaktných bodov. E-obchod preto ponúka nespočetné množstvo príležitostí pre rast luxusných značiek, ktoré tak môžu byť neustále k službám vplyvným a zaneprázdneným zákazníkom. Typický novodobý zákazník luxusných značiek nasleduje zmiešanú online cestu, na ktorej, predtým ako vojde do obchodu, najskôr hľadá radu u svojich rovesníkov na sociálnych sieťach alebo návrhy od dôveryhodných blogerov. A táto ich cesta často končí pridaním príspevkov na svojich virtuálnych profiloch o ich najnovších nákupoch.
Spôsob, akým vnímame luxus, sa za posledné roky dramaticky zmenil. Tradične sme luxus vnímali ako čosi exkluzívne, jedinečné a takmer nedostupné. Avšak v dôsledku neustále sa meniacich zákazníckych trendov boli aj luxusné spoločnosti nútené prispôsobiť sa novej skutočnosti, ktorá sa odohráva v technologickom priestore. Aby prežili a prosperovali, potrebujú vybudovať most medzi skutočným a digitálnym životom a integrovať do svojej obchodnej praktiky aj digitálny zážitok.
Súvisiace: Prečo sa živé prenosy môžu stať budúcnosťou luxusného nakupovania?
Nové vzťahy definované analýzou a veľkými dátami
Nové technológie a umelá inteligencia umožňuje spoločnostiam dosiahnuť špecifické ciele, spoznať správanie zákazníka spôsobom, aký predtým nebol možný, budovať si silný vzťah poskytovaním výnimočného a prispôsobeného zážitku. V dnešných časoch značky už nie sú viac závislé iba na hypotézach a minulých skúsenostiach, na základe ktorých by tvorili svoje marketingové stratégie.
Analýza veľkého množstva dát hrá dôležitú úlohu pri určovaní správnych stratégií značky, ktoré najlepšie oslovia potenciálnych zákazníkov. Mať tie správne dáta je nevyhnutnosťou pre presné a efektívne marketingové rozhodnutia. ‘Kľúčové indikátory výkonu’ môžu pomôcť odmerať úspech marketingovej kampane. Okrem toho, správne dáta môžu pomôcť správne určiť cieľovú skupinu.
Umelá inteligencia zas môže značkám pomôcť optimalizovať svoje interné stratégie, počnúc od cesty spotrebiteľa v obchode po manažment skladových zásob a výrobu produktu. S pokračujúcim vývojom digitálnej technológie môže dnes veľa luxusných spoločností presne lokalizovať svoju cieľovú skupinu a splniť potreby zákazníkov pomocou analýzy získaných dát, ktoré zaznamenávajú minulé nákupy a odhadujú spotrebiteľské preferencie.
Covid-19 jednoznačne spôsobil urýchlenie digitalizácie v luxusnom sektore. Hoci luxusné značky už aj predtým začali s postupnou digitalizáciou, rok 2020 bol rozhodne rokom, ktorý tento proces zrýchlil. Bezprecedentná zdravotná kríza sa ukázala byť globálnym ekonomickým šokom, ktorý ovplyvnil aj spôsob nakupovania v luxusnom sektore. Kým predtým väčšinu luxusných nákupov urobili zákazníci počas svojich ciest, v dôsledku cestovných obmedzení sa dnes veľa nákupov uskutočňuje online.
Pri luxusných značkách sa digitalizácia javí ako veľmi dôležitý predajný kanál. V skutočnosti práve digitalizácia pomohla optimalizovať zdroje a spraviť každý krok hodnotového reťazca účinnejším a nákladovo efektívnym. Navyše, digitalizácia uľahčila naše životy v týchto nepredvídateľných a náročných časoch, pričom miléniová generácia a generácia Z sú práve tými generáciami, ktoré túto zmenu v luxusnom nakupovaní prijímajú najsvižnejšie.
Ako sa veci dali vďaka COVIDu-19 do pohybu
Pandémia spravila z prehliadok a zážitkov zo skutočného života vec minulosti. A tak museli luxusné značky vymyslieť iný spôsob, ako predstaviť svoje produkty. Virtuálne podujatia sú čímsi novým, no aj tak nemôžu celkom nahradiť akcie a aktivity naživo. Preto, ak má nový virtuálny zážitok nahradiť ten skutočný, mal by byť čo najviac príjemný. Na druhej strane, nevyhnutnosť virtuálnych udalostí povzbudila kreatívnosť značiek, ktoré prišli na mnoho nových a inovatívnych spôsobov, ako komunikovať so svojimi zákazníkmi.
Jedným z príkladov je Šanghajský týždeň módy, v rámci ktorého množstvo značiek integrovalo časť s komentármi, virtuálne ‘after party’ a e-shop tlačidlo‘see now, buy now’ ( vidíš teraz, kúpiš teraz). Virtuálne podujatia majú niekoľko výhod, z ktorých najzjavnejšia je ich dostupnosť pre oveľa širšie publikum. Virtuálne módne prehliadky ukázali modelky z celého sveta, ktoré zmenili svoje vlastné domovy na virtuálne móla. Tieto online udalosti profitovali z veľkej účasti a navyše znížili negatívny dopad na životné prostredie.
Súvisiace: Ako sa luxusné značky plánujú po pandémii Covid-19 opätovne spojiť s lokálnymi zákazníkmi
Napokon, v dnešnej digitálnej dobe už takmer všetky značky profitujú zo silného digitálneho zastúpenia. Digitalizácia pomôže značkám vytvoriť nové predajné kanále, aby tak v konečnom dôsledku mohli so zákazníkom komunikovať efektívne . S pomocou nových nástrojov na analýzu dát zlepšuje digitalizácia produktivitu a efektívnosť. Či už je to efektívna komunikácia v rámci tímu alebo pochopenie jedinečnej predajnej ponuky značky, založenej na nazberaných dátach, digitalizácia vie výrazne napomôcť optimalizácii a rozpoznaniu existujúcich zdrojov.
Digitalizácia v luxusnom sektore vytrvalo rastie, čo pandémia v roku 2020 iba urýchlila. Exkluzívny luxusný sektor, ktorý bol predtým považovaný za neprístupný, sa dnes kvôli novej generácii zákazníkov mení. Značky vo veľkom využívajú digitálne platformy, ktoré neustále vylepšujú. Vstúpili sme do novej éry luxusu, kde digitalizácia a vplyv miléniovej generácie a generácie Z stojí na čele prerodu.
Zdroj: NYTimes, Bloomberg