
V srdci New Yorku, v luxusnej štvrti neďaleko rieky Hudson, stojí 33 poschodový obytný komplex s názvom One Hudson Yards. Obytný dom v súčasnosti ponúka byty na prenájom. Za výstavbu je zodpovedná spoločnosť Related Companies a cena 1-izbového apartmánu dosahuje 5 095 dolárov. Pôsobivé vybavenie komplexu zahŕňa bowlingovú dráhu, 24 metrový bazén a malé basketbalové ihrisko. Obytné priestory majú oproti konkurenčným ponukám jednu výraznú výhodu. Skvostnú zbierku umenia.
Zariadenie obytného domu má na svedomí znalec umenia a herec Alexander DiPersia. Do priestorov umiestnil umelecké výtvory nádejných umelcov, medzi ktorých patrí Matthew Chambers, Przemek Pyszczek, Sayre Gomez a Michael Phelan. DiPersia povedal: „Je to viac ako prostý výber predmetov a umiestňovanie malieb na stenu. Ide o zdĺhavý a premyslený proces.“
Dôkladne zostavená zbierka umeleckých diel v komplexe One Hudson Yard je dôkazom toho, že umenie zohráva čoraz väčšiu úlohu na trhu s luxusnými obytnými nehnuteľnosťami. Developeri sa snažia upútať pozornosť umelecky založených bohatých zákazníkov. Medzi nich sa nepochybne radia aj príslušníci miléniovej generácie, ktorí sú posadnutí Instagramom a získavaním nových zážitkov.

Priestory komplexu One Hudson Yards boli zariadené tak, aby apelovali na vkus konkrétnej cieľovej skupiny potenciálnych nájomcov bytov. Pri výbere umeleckých predmetov sa DiPersia a architekt Andre Kiloski zamerali na profily budúcich zákazníkov, medzi ktorých by mohli patriť vyťažení podnikatelia, ale aj mladé rodiny pochádzajúce zo štátu Kalifornia.
Kiloski vysvetľuje: „V podstate sme sa zamerali na ľudí, ktorí si môžu dovoliť život bez obmedzení. Vlastnia niekoľko bytov v rôznych mestách, kupujú si značkové oblečenie, šoférujú luxusné automobily, sú zberateľmi umenia a niektorí z nich majú dokonca osobných kuchárov. Ide o ľudí, pre ktorých pri renovácii a udržiavaní nehnuteľností nehra úlohu ani čas ani výdavky.“
Ako teda vyzerá umelecká zbierka, ktorou sa pýši luxusný obytný dom? DiPersia pomocou šesťciferného rozpočtu získal 11 umeleckých diel. Jedná sa prevažne o abstraktné maľby mladých umelcov, ktoré zdobia vstupnú halu, chodby a ostatné spoločné priestory.

Eduardo Constantini je juhoamerickým developerom a zberateľom umenia, ktorý založil múzeum Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (MALBA). Tvrdí, že vyššie uvedená zbierka je to najmenej, čo môže obytný komplex bohatým rezidentom ponúknuť. Tí sa podľa jeho názoru stále viac a viac zaujímajú o umenie.
Constantini vraví: „Dnešní úspešní vlastníci nehnuteľností sú scestovaní, vzdelaní a oceňujú kvalitné umenie oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Často sú sami zberateľmi umeleckých predmetov.“ Táto skutočnosť kladie vyššie nároky na zariadenie, ktoré nadchne potenciálnych klientov ako aj ich blízkych.
Minulý rok sa v Miami Beach konal umelecký veľtrh Art Basel. Constantini počas programu predstavil zmodernizované priestory apartmánov Oceana Bel Harbour, do ktorých umiestnil dve majestátne sochy od uznávaného umelca Jeffa Koonsa. Boli nimi „Sediaca balerína“ (2010-1015), a Pluto a Preserpina“ (2010-2013); druhé spomenuté dielo bolo súčasťou výstavy v poprednom múzeu Whitney Museum of American Art. V priestoroch tohto obytného komplexu sa nachádza zbierka umeleckých predmetov ocenená na niekoľko miliónov dolárov, ktorá ďalej zahŕňa práce výtvarníkov ako Callum Innes, Jorge Méndez Blake a Taryn Simon.
Majitelia bytov v Oceana Bel Harbour svoj nový domov získali za cenu, ktorá sa pohybuje medzi 3 a 30 miliónmi dolárov. Denne sa tak môžu kochať pohľadom na dve obrovské Koonsove sochy. Okrem toho sa však stali spolumajiteľmi umeleckej zbierky, ktorá predstavuje spoločné vlastníctvo všetkých nájomcov v tomto obytnom komplexe.

Mnohí developeri však podnikajú na menšej mierke alebo jednoducho nemajú po ruke zopár sôch od slávneho Koonsa. V takom prípade sa často obracajú na znalcov, ktorí im pomáhajú s výberom vhodných umeleckých predmetov. Prípadne spolupracujú priamo s umelcami a objednávajú si u nich nové diela, ktorých štýl bude korešpondovať s charakterom konkrétneho apartmánového komplexu.
Vzťah umenia a trhu s nehnuteľnosťami sa v dnešnej dobe nedá ignorovať. Umelecká poradkyňa Carol Lee Brosseauová si v Los Angeles založila spoločnosť, prostredníctvom ktorej poskytuje poradenstvo v tejto oblasti práve pre príslušníkov generácie milénia. Svojim klientom zdôrazňuje, že zvolené umelecké predmety by mali byť schopné vyvolať spoločenský záujem. Obyvatelia obytného komplexu by sa pomocou nich mali byť schopní prezentovať na sociálnych sieťach a umelecké diela by mali byť v priestoroch danej nehnuteľnosti dôvodom rôznych experimentálnych podujatí.
Brosseauová sa nedávno stala členkou developerskej spoločnosti Camden Property Trust, ktorá sídli v Houstone. Znalkyňa asistovala pri zostavovaní umeleckej zbierky pre luxusné priestory obytného komplexu Camden Hollywood, neďaleko Sunset Boulevard. Toto zariadenie je určené pre mladých nájomníkov, ktorí vyhľadávajú „spoločenskú atmosféru“. Výška nájmu sa pohybuje od 2 100 dolárov za garsoniéru až po 10 000 dolárov za strešný apartmán. Vo výbave je zahrnutá vonkajšia kuchyňa, výbeh pre psov, priestory na cvičenie jogy a výtvarné štúdio.
K dispozícii mala rozpočet na úrovni 200 000 dolárov a zostavila kolekciu predmetov, ktoré približujú atmosféru hollywoodskej slávy a histórie, a zároveň čerpajú z lokálnej umeleckej scény. V spolupráci s miestnymi umelcami a galériami získala diela výtvarníkov ako Charlie Rubin, Shawn Hummel, Julian Wasser, David Drebin, Hannah Whitakerová a Melanie Willhideová.
Zákazníci s postačujúcimi prostriedkami a chýbajúcimi znalosťami si prídu na svoje v apartmánoch Privé, v rámci komplexu Island Estates. Tento komplex sa nachádza na parcele posledného ostrova, ktoré je v súkromnom vlastníctve v meste Miami. Pôsobí v ňom umelecký poradca, s ktorým môžu nájomníci konzultovať zostavovanie ich vlastných umeleckých zbierok. Je ním Kipton Cronkite, ktorý v priestoroch tohto zariadenia umiestnil diela Rossa Blecknera a Shaya Kuna. Dizajn interiérov mala na starosti Julia Chiová, ktorá spolupracovala s umelcom Matthewom Hardingom.

Thomaï Serdariová je odborníčkou v oblasti marketingu luxusných značiek a pomocnou profesorkou na Sternovej škole podnikania, v rámci Univerzity v New Yorku. Tvrdí, že význam umenia v spojitosti s výstavbou luxusných obydlí narástol najmä vďaka príslušníkom generácie milénia. Tí vraj majú neutíchajúcu túžbu po nových zážitkoch.
Serdariová tvrdí: „Mladí ľudia, ktorí kupujú moderné nehnuteľnosti, majú záujem čeliť novým zážitkom. Medzi tieto zážitky nepochybne patrí aj svet umenia. Do tejto skupiny patria aj ľudia, ktorí ešte nie sú skúsenými zberateľmi, ale vybrali sa správnou cestou.“
Ďalej však poznamenala, že niektorí developeri sa príliš zameriavajú na nákup umeleckých zbierok a dizajn spoločných priestorov pre ich ubytovacie komplexy. Následne venujú menej pozornosti kvalite a dizajnu samotných apartmánov. Dan Choi, ktorý je architektom, developerom a pomocným profesorom na fakulte architektúry nachádzajúcej sa na kolumbijskej univerzite, má opačný názor. Tvrdí, že umelecké zbierky sa v rámci obytných priestorov takmer nikdy nerealizujú na úkor kvalitných dizajnových prvkov. Jednoduchým dôvodom je to, že na trhu vládne silná konkurencia a zákazníci si kladú vysoké požiadavky na kvalitu.
Serdariová zároveň vyjadrila pochybnosti ohľadom toho, ako dlho sa na trhu udrží tento trend ktorý je spojený s luxusnými umeleckými doplnkami. Bohatí ľudia nachádzajú stále nové spôsoby, ktorými môžu svoj majetok vystavovať na obdiv. Trh s nehnuteľnosťami sa veľmi rýchlo vie prispôsobiť akémukoľvek novému trendu.
Znalkyňa dodáva: „Myslím si, že ide o chvíľkový fenomén. Mladí a bohatí jedinci investujú do istej formy kultúrneho kapitálu dovtedy, kým je populárna. Keď sa do módy dostane niečo iné, rozbehnú sa za tým. V blízkej budúcnosti to možno bude cestovanie na mesiac. Vtedy prestanú investovať do umenia a začnú kupovať skafandre.“
Zdroj: NYTimes, TheEconomist