
Prestížna hodinárska značka Vacheron Constantin nedávno spustila svoju najnovšiu kolekciu luxusných hodiniek s názvom Fiftysix. Najvyšší predstavitelia značky sa pri tejto príležitosti zúčastnili dvojdňového stretnutia v Londýne, kde diskutovali o tradíciách a historických koreňoch dizajnu v hodinárskom priemysle. Diskusia sa však iba v nápadne malej miere venovala inovácií a všeobecnej novosti hodiniek tejto značky.
Treba poznamenať, že počas londýnskych diskusií sa objavilo viacero protichodných názorov na to, čo vlastne vystihuje podstata kolekcie Fiftysix. Dôvodom nezhôd bola snáď skutočnosť, že mnohí vedúci predstavitelia tejto švajčiarskej spoločnosti sú vo svojich pozíciách nováčikmi. Či už si to predstavitelia značky pripustia, alebo nie, nová kolekcia je v skutočnosti dôležitým transformačným míľnikom pre celú spoločnosť a jej budúcnosť.
Problémom súčasného hodinárskeho priemyslu je fakt, že mladší kupujúci naďalej uprednostňujú športové modely náramkových hodiniek pred formálnymi a elegantnejšími verziami. Z toho vyplýva, že prídavné meno „tradičné“ je v tomto kontexte pre výrobcov hodiniek omnoho menej pozitívnym. Značka Vacheron Constantin sa totiž preslávila predovšetkým jedinečnými hodinkami, ktoré sú úzko naviazané na zmenšujúcu sa kategóriu formálnych modelov.
Súvisiace: Najlepšie hodinky: Udeľovanie Oskarov švajčiarskeho hodinárstva
Nie je preto ťažké predstaviť si, aká napätá atmosféra panuje na firemných stretnutiach predstaviteľov značky. Tí v súčasnosti potrebujú nájsť taký dizajn luxusných hodiniek, ktorý by si získal všetky demografické skupiny prítomné v cieľovom publiku značky. Práve v tejto súvislosti sa na scéne objavila kolekcia Fiftysix.
Laurent Perves, hlavný marketingový riaditeľ spoločnosti Vacheron Constantin a kľúčový člen oddelenia pre vývoj produktov, povedal: „Uvedomili sme si, že v ponuke vôbec nemáme klasické a elegantné okrúhle hodinky, ktoré by sa dali nosiť každý deň. Takéto hodinky by mali zodpovedať modernému životnému štýlu, v rámci ktorého nosíte hodinky počas pracovného týždňa, ale aj cez víkendy ako doplnok k rifliam na ceste do baru.“
Louis Ferla, aktuálny generálny riaditeľ značky, spolu s Laurentom Pervesom predstavujú novú generáciu vedenia hodinárskej spoločnosti, ktorá v čoraz väčšej miere podlieha korporátnemu modelu moderného podnikania – podobne aj mnoho ostatných luxusných značiek spadá pod veľké konglomeráty, akým je napríklad Richemont. Situácia v švajčiarskej hodinárskej spoločnosti sa v súčasnosti diametrálne odlišuje od obdobia, počas ktorého na pozícii umeleckého riaditeľa pôsobil Christian Selmoni, veľký nadšenec historického dedičstva značky.
O smerovaní značky v súčasnosti rozhodujú veľké výbory pre vývoj produktov, ktoré disponujú analýzami od rôznych priemyselných odborníkov. Nedá sa pochybovať o tom, že vývoj kolekcie Fiftysix bol založený na dôslednej analýze trhu. Zároveň však treba zdôrazniť, že spoločnosť Vacheron Constantin sa podujala na prekvapivú sebareflexiu.
Perves vysvetlil: „Položili sme si otázku, ktoré historické obdobie najviac vystihuje ciele našich hodiniek. Keď sme si s Christianom a celým tímom prezerali naše archívy, zistili sme, že ideálnou zhodou sú 50. roky minulého storočia, keďže Vacheron vtedy zažíval zlatý vek. Značka v roku 1955 oslávila 200. výročie svojho vzniku. Bolo to veľmi kreatívne obdobie, najmä v dôsledku vzostupu automatických hodinových motorčekov.“
Dizajnéri sa rozhodli odraziť od hodiniek modelu Reference 6073, ktorý pochádza z roku 1956. Jedná sa o pomerne jednoduchý okrúhly dizajn, ktorý je však charakteristický výrazným upevnením remienka na telo hodiniek – podobne ako všetky ostatné modely značky Vacheron Constantin z tejto éry. Pri modeli Reference 6073 sú konce maltézskeho kríža príznačného pre značku ohnuté smerom dovnútra, aby držali samotný remienok. Dizajnéri sa následne inšpirovali aj výtvormi spoločnosti zo 40. a 60. rokov, pričom z hodiniek tohto obdobia si požičali napríklad dvojtónové ciferníky.

Mali by sme poznamenať, že séria hodiniek Fiftysix nie je kolekciou inšpirovanou vintage štýlom. Charakteristický maltézsky kríž z modelu 6073 sa pretransformoval na sotva viac než priamu líniu. Číslice ciferníka síce majú vintage tvar, ale sú sfarbené a detailne doladené v súlade so súčasnými trendmi. Ak sa na hodinky pozriete veľmi pozorne, určite odhalíte, že aj hodinové sklíčko nápadne pripomína vintage modely, pričom tento prvok sa opäť dostáva do módy. Vo všetkých ostatných ohľadoch je Fiftysix veľmi modernou kolekciou, zameranou na komfort a dobrú nositeľnosť. Rozmery tela hodiniek dosahujú 40 a 41 milimetrov, čo by malo osloviť omnoho širšie spektrum nových zákazníkov.
Prístupnosť je v skutočnosti najvýznamnejšou kvalitou kolekcie Fiftysix. Jej dizajnéri sa totiž zámerne vyhli akýmkoľvek exotickým či dramatickým prvkom, ktoré by viedli k okresaniu cieľového publika. Hodinky z tejto kolekcie sú vybavené dostatočným množstvom hodinárskych komplikácií a v rámci štandardov značky sú ocenené relatívne agresívne. Model Fiftysix Tourbillon vyrobený z ružového zlata a vybavený periférnym rotorom dosahuje cenu iba 113 000 dolárov, čo je jedna z najnižších cien značky – obzvlášť pre hodinky s takouto komplikáciou. Značka Vacheron Constantin dokonca dokázala ponúknuť aj model s autonómnym naťahovaním v prevedení z ocele za cenu menej ako 12 000 dolárov – tieto hodinky však disponujú motorčekom bez označenia kvality Geneva Seal.

Každý model z kolekcie je príznačný majstrovsky zhotoveným puzdrom, vnútorným mechanizmom a ciferníkom, čo je vlastnosťou, ktorú ľudia očakávajú od všetkých produktov značky Vacheron Constantin. Ako je zvykom pre túto značku, kvalita mechanizmu sa zvyšuje s úrovňou zapojených komplikácií. Ani tie jednoduchšie z dostupných modelov však nebudú o nič ukrátené. Značka v konečnom dôsledku vytvorila akýsi štýl súčasného klasicizmu, ktorý je zjavný najmä pri modeli s kompletným kalendárom a jeho perfektne navrhnutej architektúre, ktorá pripomína veľa skvelých hodiniek z 50. rokov 20. storočia.
Súvisiace: Vzácna zbierka hodiniek Vacheron Constantin sa objaví v obchode Material Good
Christian Selmoni, ktorý je v hodinárskej značke zodpovedný za štýl a rozvoj dedičstva, povedal: „Chceli sme vytvoriť hodinky, ktoré by zaplnili prázdny priestor medzi našimi kolekciami Patrimony a Overseas. V novej kolekcii sme sa zamerali na uvoľnený spôsob nosenia hodiniek, čo ale vôbec nie je ľahké dizajnovať. Myslím si, že naša najnovšia kolekcia je nečakaným krokom pre mnohých majiteľov hodiniek, fanúšikov a zberateľov.“
Zdroj: VacheronConstantin, EsquireMe