Vďaka oslave umenia od Dolce & Gabanna s názvom “Alta Moda”, sa ústredným pojmom mesta Florencia stala nová renesancia

Fotografia Stefana Massea.

V dynamickej a farebne neladiacej purpurovej trekingovej bunde a žltých trekingových nohaviciach si len 25-ročný Leonardo Bianchi dal dole rúško a pozdvihol k perám mikrofón. Následne skonštatoval: „Mladí Taliani, ktorí chcú pokračovať v práci svojich otcov, či starých otcov, sú nesmierne vášniví a pociťujú veľkú zodpovednosť. Preto by som sa chcel poďakovať značke Dolce & Gabanna za to, že nám poskytla príležitosť ukázať svetu to, čo robíme.“ Počas jeho príhovoru pritom bolo možné vidieť, že zo svojich miest naproti florentskému kláštoru katedrály Santa Maria Novella, dvaja poprední návrhári Domenico Dolce a Stefano Gabanna doslova žiarili.

Daný príhovor sa odohral v priebehu nedávneho popoludnia, a to ešte krátko pred prvou módnou prehliadkou pánskej módy, v rámci prezentácie Alta Moda. Práve tá bola vzhľadom na súčasnú situáciu nútená zredukovať počet svojich „pokaranténnych“ prehliadok len na päť. Do dnešného dňa sa tak skutočnili dve Alta Moda „virtuálne“ prehliadky (ktoré sa v online priestore údajne osvedčili) a jedna júlová prehliadka kolekcie pánskej módy na pôde zdravotníckej školy, ktorej výskum ochorenia COVID-19 značka Dolce & Gabanna finančne podporuje. Päticu módnych prehliadok luxusnej značky ukončuje milánska prehliadka, ktorá je predmetom tohto článku. Pri pohľade na skutočne krátke časové rozmedzie, v ktorom sa módne udalosti uskutočnili, je možné položiť si otázku: Prečo sa uskutočnilo tak veľa prehliadok v tak krátkom čase? Odpoveď na ňu však Domenico Dolce uviedol ešte pred poslednou prehliadkou dámskej módy s označením Alta Moda, kedy skonštatoval: „Keď sa stane niečo otrasné, cítite to. Avšak keď konečne môžete začať odznova, neostanete doma s plačom. Jednoducho začnete odznova.“

Obe prehliadky sa uskutočnili v súlade so zdravotnými a hygienickými odporúčaniami talianskej vlády. Dôkazom toho je fakt, že v prípade potreby nosili účastníci udalostí originálne rúška značky Dolce & Gabanna. Navyše sa v prvom rade počas oboch prehliadok nachádzal aj starosta Florencie, Dario Nardelli, ktorému pozvánku na módne prehliadky adresovalo samotné mesto. Vo svojom príhovore (ešte pred zahájením prvej šou) poznamenal: „Florencia je miestom, kde práve z čierneho moru vzniklo mnoho nových spôsobov premýšľania o umení, vede a filozofii. Florencia tak nie je len centrom minulosti, no taktiež aj centrom prítomnosti a budúcnosti.“

Premosťovanie minulosti a prítomnosti bolo pritom vo svojej podstate hlavnou agendou celej udalosti, ktorá spojila viac ako tisícky superbohatých klientov Alta Mody (z ktorých 150 na miesto priletelo, aby sa jej zúčastnilo osobne – zatiaľ čo zvyšok mal k prehliadke online prístup) so skupinou 38 malých, no rodinných remeselníckych štúdií Florencie. Luxusná značka Dolce & Gabanna bola s týmito štúdiami oboznámená prostredníctvom talianskeho súboru módnych udalostí s pomenovaním Pitti Immagine. Práve ten uviedol do pozornosti značky rôznych výrobcov obuvi, parfumérov, spracovateľov kože, výrobcov vín, košikárov, striebrotepcov, pracovníkov s perím a zlatníkov.

Na základe záujmu značky Dolce & Gabanna tak boli do spomínanej udalosti zakomponované aspoň do istej miery všetky vyššie spomenuté remeslá. Stalo sa tak aj pomerne zaujímavým spôsobom v prípade večere konajúcej sa po prehliadke dámskej módy, nakoľko jej súčasťou bolo menu obsahujúce žiarivé pokrmy ozdobené a ochutené jedlými zlatými listami Giusta Manetti Battilora.

Vôbec prvá prehliadka pánskej módy však bola spoluprácou jednotlivých remeselníkov okorenená azda najviac. Štýlovo sa prikláňala k bohatosti pôvodnej florentskej renesancie, do ktorej obdobia spadá vznik väčšiny vyššie spomenutých kreatívnych tradícií. Leonardo Bianchi, muž v trekingovej bunde pracujúci v rodinnej spoločnosti Bianco Banchi, je rodinným špecialistom už tretej generácie na prácu so štukovým mramorom. V priebehu svojej kariéry, miamskému sídlu Gianniho Versaceho vypracoval ručne vykladané mramorové stolové dosky a pre britský Kensingtonský palác kráľovskej rodiny zasa vytvoril gravírované brošne a amulety v tvare kvetín a levov (ktoré rodina pravidelne nosieva na svojich luxusných a kožušinou doplnených zamatových kabátoch a zvrchníkoch).

Výtvarníčka Mireille Valentinová, ktorá vytvára miniatúrne mozaiky, prispela do prehliadky sériou gombíkov v tvare motýľov a vtákov, ktoré sa objavili na sukniach z damaškového hodvábu.

Kolekcia ručne vyrobených perových tričiek bola zasa ozdobená vzorom kvetu ľalie. Skutočne pozoruhodným bol však aj hodvábny župan, na ktorom sa vynímala ručne namaľovaná dokonalá replika obrovskej Vasariho fresky. Tá pritom nezdobila výhradne módny kúsok, no rovnako aj miesto konania udalosti v „Sále päťsto“ (respektíve Hall of the Five Hundred), v rámci stredovekého opevneného paláca s názvom Palazzo Vecchio. Krátko na to hostia prehliadky (z bezpečnostných dôvodov boli usadení na oddelených lavičkách a zo „štýlových“ dôvodov boli požiadaní o zúčastnenie sa akcie v šatách s opaskom značky Dolce & Gabanna) zaplnili florentské námestie Piazza della Signoria za zvuku fanfár a trúb a rovnako aj za sprievodu mušketierov, kopijníkov a vlajkonosičov v stredovekých kostýmoch.

Čo sa týka prehliadky číslo dva, návrhári sa v nej pomerne rýchlo posunuli až o päť storočí vpred. Prehliadka bola totižto venovaná ďalšej nesmierne dôležitej udalosti v histórii Florencie, ktorej ústrednou osobnosťou sa stal podnikateľ Giovanni Giorginho. Práve on sem totižto v roku 1951 pozval až šesť významných amerických osobností obdobia (vrátane budúcej šéfredaktorky prestížneho časopisu Vogue, Jessicy Davesovej) k tomu, aby sa odklonili od Paríža a miesto toho uzreli prácu šestnástich talianskych návrhárov a dámskych krajčírov na prehliadke, ktorú nazval Alta Moda. Ako Stefano Gabbana uviedol: „Po druhej svetovej vojne pomohol zmienený „Alta Moda moment“, vytvoriť istým spôsobom znovuzrodenie Talianska a to prostredníctvom ničoho iného, ako samotnej módy.“

Na čo Dolce zareagoval: „Giorgini bol v úzkom kontakte s umelcami Florencie, ktorí vkladali všetok svoj majetok do umeleckých a remeselných štúdií. Samozrejme vrátane jednoduchých materiálov, akými je napríklad priadza raffia.“ Najnovšia kolekcia značky Dolce & Gabanna s označením Alta Moda bola podľa ich slov vytvorená umelcami pracujúcimi v ich domácich štúdiách. Ide o novovytvorený zbor 50 zamestnancov, ktorí majú menej ako 30 rokov. Jedná sa zároveň o ľudí, ktorí svoj život zasvätili rôznym formám vyšívania, a iba vďaka ktorým sa tohtoročná kolekcia Alta Moda stala vôbec prvou prehliadkou módnych kúskov, vytvorených výhradne z vlastných materiálov značky.

Výsledok práce módnych návrhárov a šikovných krajčírov bol odprezentovaný v záhrade na úbočí múzea kultúrneho dedičstva s názvom Villa Bardini, nachádzajúcom sa hneď za mestom. Atmosféru prehliadky dotváral aj rozprávkový hudobný sprievod zložený talianskym skladateľom Ninom Rotom.

Rovnako rozprávkovým sa pritom javilo aj to, čo sa nachádzalo na schodoch záhrady (aj keď je zasa potrebné konštatovať, že tomuto dojmu mohlo do značnej miery prispieť aj lahodné prosecco poprášené zlatým listom). Bol to totižto dlhý a pomalý sprievod modelov s fascinátormi, ktorí boli oblečení v extravagantne vyšívaných kostýmoch z 50. a 60. rokov minulého storočia. Spozorovať tu bolo možné doslova všetko – od vlniacich sa šiat zo zlatej raffie (ktoré sú hodné Sofie Lorenovej), cez večerné róby s 3D kvetinovou výšivkou zo zamatu (hodné Liz Taylor v úlohe Kleopatry), až po sukňu s rázporkom z čierneho obopínajúceho zamatu, v ktorom by Anita Ekbergová vyzerala jendnoducho úchvatne.

Všetky tieto outfity boli zámernými odkazmi na klasické kinematograficé kostýmy pochádzajúce zo zlatej éry Cinecitta, ktorú predstavuje taliansky kultúrny rozkvet, náležite ocenený celým svetom. Modeli a modelky postupne zostupovali strmým záhradným kamenným schodiskom, no následne sa ním „vyšplhali“ opäť nahor (čo pre jednotlivých modelov nepredstavovalo vďaka obuvi bez podpätkov problém). V závere prehliadky sa pritom pomaly zoradili do mizanscény priamo pred Monicou Belluciovou, Kitty Spencerovou a pred oprávnene zaujatým starostom Florencie.

Akonáhle zaujala svoju pozíciu aj posledná modelka, z vily konečne vystúpili návrhári a zamiešali sa do davu klientov. Spoločne s nimi popíjali zlatom ochutené prosecco, zatiaľ čo nad hlavami sa im odohrával slávnostný ohňostroj oblúkom vypúšťaný z brehov rieky Arno.

Pred „zožatím plodov slávy“, ktoré ukončovalo posledný (a teda piatkový) deň prehliadky, a rovnako aj pred večerou v reštaurácii Cantine Antinori, návrhári objasnili myšlienky stojace za uskutočnením tohtoročnej florentskej epizódy ich módnej prehliadky. Ako Domenico Dolce uviedol: „Taliansko je založené na remeslách. Nielen v oblasti módy, no úplne všade – či už v potravinárskej oblasti, v oblasti výroby vína, či jednoducho v každom aspekte kultúry. Každú sezónu prenesieme prehliadku Alta Moda do novej časti krajiny, čím sa učíme stále viac a stále podrobnejšie o našej kultúre. Obmeny osobitosti, ktoré prehliadka prezentuje, sú nekonečné.“
Na čo Gabbana dodal: „A práve tento rozdiel je pritom nádherný.“

 

Zdroj: Tatler, Models

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.