Vnútorný, sprostredkovaný pohľad na moderný pôvab od Demna Gvasalia z módneho domu Balenciaga

Obrázky z kolekcie značky Balenciaga.

“Nádej umiera posledná. To je ruské porekadlo.” Túto múdrosť používa Demna Gvasalia vo svojom dlhom vysvetlení k tomu, ako sa dostal k tvorbe kolekcie Balenciaga vo videu (na konci článku), ktoré sa odvysielalo na Parížskom týždni módy. Zo svojho domu vo Švajčiarsku telefonicky vysvetľuje: “Viete, nedokázal som neurobiť prehliadku. To ako sa veci teraz majú, mi nepripadalo správne. Preto sme urobilo hudobné video. Môj partner nahral pieseň z 80-tych rokov od speváka Corey Hart, ‘Nasadím si svoje slnečné okuliare v noci’- je niečo absurdnejšie módne ako toto? Je to takmer alegorické. Viete, kam móda smeruje? Je tam vonku, pátrajúc v tme, nič nevidí…”

No v tomto videu nie je nič dystopické. Práve naopak: Gvasaliov kmeň nočných ľudí Balenciagy pôsobí, akoby niekam smeroval s jasným cieľom. Vidíme ich, ako kráčajú pozdĺž Rue de Rivoli, okolo záhrad Tuileries, stelesňujúc presne ten nenapodobniteľný typ ľudí v uliciach Paríža, za ktorými sa po zotmení obraciame. Prezeráme si ich, všímame si ich oblečenie a spôsob, ako zladili jednotlivé kusy odevu. Pôsobia skutočne – vnútorný sprostredkovaný pohľad pre moderný pôvab na pozadí parížskych ulíc, kde by sme sa všetci tak radi chceli opäť ocitnúť.

Súvisiace: Luxusná značka Moschino poslala na mólo Milánskeho týždňa módy bábky

Gvasaliovi sa počas lockdownu niečo stalo. Ten istý muž, ktorý svoje publikum na módnej prehliadke poslednej sezóny ponoril do desivej apokalyptickej šou, sa vrátil späť s oveľa optimistickejšími myšlienkami. “Pretože jedného dňa budeme z tohto vonku.” Predstavil muža, ktorý opúšťa svoj dom neďaleko ikonickej adresy Cristóbal Maison – černocha, oblečeného v nadrozmernom námorníckom obleku, zahaleného tieňmi a s čímsi, čo vyzeralo ako sveter, omotaný okolo hlavy (no v skutočnosti je to konfekčný doplnok značky Balenciaga). Gvasalia pokračuje v rozprávaní: “Kráča nocou, pričom v ňom prebieha množstvo premien, metamorfóz do nej, neho, nich. A napokon sa všetci stretnú ako priatelia, ktorí idú na oslavu alebo možno do klubu a každý je bez rúška. To je nádej!” Záverečné titulky videa však podrobne vysvetľujú všetky protipandemické opatrenia, ktorými sa zabezpečila bezpečnosť a ochrana zdravia modelov a personálu.

Módna nádej? Bez ohľadu na to, ako inšpiratívne oblečenie vyzerá, čo je móda bez jej návrhára, ktorý preberá zodpovednosť za dlhodobú spásu? Návrhár, ktorý vždy vystupoval predovšetkým ako prorok luxusnej módy, predpovedajúci environmentálnu skazu, prezradil, že svoje štyri mesiace izolácie nad touto myšlienkou intenzívne premýšľal. Podnetom kolekcie je otázka: “ako bude vyzerať móda v roku 2030. Keď premýšľam nad budúcnosťou, nepredstavujem si ju tak, ako ju zobrazil Stanley Kubrick vo svojich filmoch. Moja predstava sa drží viac pri zemi. O desať rokov bude v móde všetko udržateľné. Bez diskusií. Myslím si, že budeme opätovne využívať oblečenie, ktoré máme. Čas robí veci krásne. Keď som pracoval u Martina Margielu, počul som jeho citát o hodnote stôp času na oblečení. To ma hlboko zasiahlo. Také oblečenie si necháme až do smrti. Mám mikinu s kapucňou, ktorá má 15 rokov. Farby sú už vypraté a má diery, no ja ju nedokážem vyhodiť. Tak som si pomyslel: Ako budú vyzerať v roku 2030 vaše obľúbené veci, staré a zničené?”

V tlačovej správe bližšie špecifikoval: “93,5% čistých materiálov použitých v tejto kolekcii je buď certifikovane udržateľných alebo upcyklovaných. 100% základov potlače má certifikát udržateľnosti.” To umožnili najmä zdroje spoločnosti Kering Group, vďaka ktorým podľa Gvasaliu objavili, že “toto môžeme robiť ľahko, s výnimkou vlákien, ktoré sú v niektorých už existujúcich látkach. Ak hľadáte riešenia, vždy ich nájdete. Je potrebné veci revidovať. Začať novú kapitolu.”

Niektoré stratégie prichádzajú zjeho prvotných psychologických prepojení s dôvodom, prečo má oblečenie pre neho význam. Iné doslova upevňujú opodstatnenie nadrozmerných modelov, ktoré Gvasalia zaviedol do módy ako prvý. “Stalo sa samozrejmosťou robiť oblečenie, ktoré je unisex, uni-size, uni-všetko – alebo akokoľvek to nazveme. Výrazne to znížilo počet strihov a úprav, ktoré sme museli urobiť. Páči sa mi skutočnosť, že silueta sa mení podľa toho, kto má oblečenie na sebe a ktokoľvek má toto oblečenie na sebe, vyzerá dobre.”

Nemôžeme nesúhlasiť: Ignorovanie rodových kategórií odevov – jeden nadrozmerný pár spoločných džínsov, jeden veľký kabát alebo obrovská košeľa – dnes vyzerajú byť nekontroverzne logické (a absolútne žiaduce). Jeho myšlienkový proces o upcyklácii – “drapéria a patchwork oblečenia, ktoré tak získa nový život” vedie späť k tomu, čomu kedysi veril a spomenul si na to počas lockdownu.

Súvisiace: Pánska kolekcia Dior Resort 2021

“Najskôr som len ležal a pozeral CNN, neustále počúval najnovšie správy o počte hospitalizovaných a išiel som sa zblázniť. Potom som sa začal obliekať do všetkých vecí, ktoré tu mám – strihal som ich, prerábal, spomenúc si na to, čo som robil ako dieťa, skúšajúc oblečenie na ľuďoch. Hrať sa s módou spôsobom, ktorý vás robí šťastným.” Zasmial sa, “Obul som si topánky s vysokým opätkom, pretože som chcel cítiť to, čo cítia ženy, ktoré nosia topánky s platformou. Toto je niečo, čo som predtým nikdy neurobil! Vďaka tomu som si spomenul, že mám rád odev. Oblečenie.”

Spoločensky vnímavý vtipkár, ktorým Gvasalia je, pridal do svojej kolekcie aj modely, ktoré môžete mať na sebe počas vašej práce z domu, tzv. “WFH wear”. Prináša hotelové papuče s opätkom. Pohodlné “ortopedické” sandále ditto. Červený župan, ktorý je v skutočnosti vyrobený z vlneného plyšového medvedíka, ku ktorému Gvasalia dodáva: “Čo mi vtipne pripomína Cristóbalov červený kabát.”

Zdroj: HypeBeast, Balenciaga

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.