
Spoločnosť Lamborghini v novembri minulého roka oznámila, že vytvorila automobil v spolupráci s jedným svojim obľúbeným a nemenovaným zákazníkom.
Presná hodnota jedinečného vozidla Lamborghini SC18 Alston síce nebola zverejnená, ale Maurizio Reggiani, technický riaditeľ tejto automobilovej značky, v rozhovore vo svojej kancelárii v Sant’Agata Bolognese uviedol, že cena unikátu sa pohybuje niekde v rozpätí od 1 do 13 miliónov dolárov. To by teoreticky zodpovedalo nedávno predstavenému luxusnému automobilu La Voiture Noire od spoločnosti Bugatti.
Reggiani síce ohľadom ceny automobilu nebol vôbec konkrétny, ale veľmi jasne sa vyjadril o jednej zásadnej veci – potvrdil, že značka Lamborghini sa zapojila do čoraz populárnejšieho trendu (ktorý sa mimochodom v automobilovom priemysle objavoval už aj v minulosti), v rámci ktorého plánuje vytvárať mimoriadne drahé a unikátne športové vozidlá oprávnené premávať po verejných komunikáciách. Z každého takto navrhnutého modelu bude pritom vyrobený iba jediný kus. Model SC18 bol napríklad vytvorený v spolupráci s istým zákazníkom značky za pomoci divízie Centro Stile Lamborghini. Stručne povedané, Mitja Borkert, hlavný dizajnér tejto divízie, sa jednoducho stretol s dlhoročným klientom značky Lamborghini a spolu navrhli pozoruhodný automobil s dvanásťvalcovým motorom a výkonom 770 konských síl.
Jedná sa o prvý takýto projekt tejto značky, ale na druhej strane ide o krok, na ktorý sa automobilová spoločnosť už dlho pripravovala.

Desaťročie experimentovania
Tento súčasný spôsob prispôsobenia dizajnu automobilu požiadavkám klienta má pôvod už v modeli Lamborghini Reventon z roku 2008. Reggiani vysvetlil: „Na tento model si pamätám veľmi dobre, pretože keď som sa stal technickým riaditeľom značky Lamborghini, mojou prvou úlohou bolo postaviť práve toto auto. Touto úlohou ma poveril vtedajší generálny riaditeľ Stephan Winkelman, ktorý sa rozhodol, že potrebujeme predviesť vozidlo, ktoré by sa vymykalo našim predchádzajúcim štandardom. A tak sme navrhli Reventon.“
Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny
Treba poznamenať, že model Reventon s maximálnou rýchlosťou 355 kilometrov za hodinu nebol úplným unikátom – značka Lamborghini vyrobila 21 takýchto vozidiel a postupne ich predala rôznym prominentným osobnostiam, medzi ktoré sa zaradil napríklad obchodný magnát Khalid Abdul Rahim z Bahrajnu a Čečenský kulturista Ramzan Kadyrov. Napriek tomu sa však jednalo o prvý model tejto značky, ktorým testovala novú skupinu moderných kupujúcich. Skutočnosť, že automobily tohto modelu sa vypredali takmer okamžite, potvrdila vedúcim predstaviteľom spoločnosti Lamborghini, že automobilový trh dokáže zvládnuť extravagantnú cenu a exkluzivitu vozidiel, ktoré boli dovtedy považované za príliš „uletené“. Toto vydláždilo cestu super-športovému modelu Veneno v hodnote 4,5 milióna dolárov a modelu Centenario s výkonom 759 konských síl, ktoré sa objavili na trhu o niekoľko rokov neskôr.
Automobilová spoločnosť v priebehu desaťročia od debutu modelu Reventon zdokonalila svoju stratégiu budovania čoraz drahších a vzácnejších automobilov, čo v konečnom dôsledku vyústilo do vzniku unikátneho modelu SC18 z minulého roka.
Reggiani povedal: „Model Reventon rozpútal zanietenú diskusiu o príležitostiach v tomto sektore trhu. V uplynulých rokoch sme neustále experimentovali s tým, nakoľko si v rámci tohto trhu môžeme dovoliť manipulovať s cenou a dopytom. Kupé Reventon sa predalo za 3 milióny dolárov. Roadster Reventon ma hodnotu 3,2 milióna dolárov. Model Centenario prišiel na trh s cenovkou 2 milióny dolárov. V súčasnosti si teda dokonale uvedomujeme, že v tomto sektore trhu existuje značný dopyt.“

Zvyšok trhu
Prirodzene, značky ako Aston Martin, Bugatti, Ferrari a Rolls-Royce boli aktívne v tomto exkluzívnom sektore trhu už po dobu niekoľkých rokov. Spoločnosť Ferrari oznámila vznik svojej divízie Special Projects Division 10 už pred desiatimi rokmi a odvtedy pre výnimočných kupcov postavila unikátne vozidlá ako Superamerica 45 či model P540 Superfast Aperta. Spoločnosť Aston Martin v posledných rokoch potichu vyrobila jedinečné modely ako CC100, ktoré boli určené pre najprominentnejších zberateľov tejto značky.
Výrobe super drahých unikátov sa venovali aj značky Bugatti a Rolls-Royce, pričom jedinečné zberateľské vozidlá s prestávkami uvádzali na trh v priebehu celého uplynulého storočia. Táto tradícia sa dokonca datuje stovky rokov do minulosti, keď sa unikátne dopravné prostriedky stavali na objednávku pre kráľovské rodiny a šľachtické rody – v tom čase sa navyše jednalo ešte o tradičné „vozy“ v podobe luxusných kočov s konskými záprahmi.
Nejde však iba o na mieru vyrobené verzie existujúcich modelov. Namiesto toho je reč o špeciálne vytvorených produktoch, ktoré sú dokonale prispôsobené špecifickým požiadavkám kupujúceho. Takéto vozidlá majú často predĺžené rázvory kolies či novú konfiguráciu miest na sedenie. Tiež nie je výnimkou, že takéto unikáty sú prispôsobené špecifickým činnostiam – či už poľovníckym výpravám alebo prominentným štátnickým ceremóniám.
Značka Bugatti sa k budovaniu unikátnych vozidiel v súčasnosti stavia svojským spôsobom – najprv navrhne a postaví špecifický a špeciálny automobil a potom osloví potenciálnych zákazníkov, či majú záujem kúpiť si ho. Značka Rolls-Royce zase experimentovala s budovaním jedinečných vozidiel v priebehu celého 19. storočia, keď na trh uvádzala rôzne verzie modelu Phantom Touring Limousine. Na podujatí Concours d’Elegance Villa d’Este v roku 2017 zase predviedla svoj skvost v podobe modelu Rolls-Royce Sweptail v cene 13 miliónov dolárov, pričom priamo na tejto prestížnej prehliadke vozidiel si tento model kúpil istý bohatý klient a okamžite s ním vyrazil na výlet cez talianske Alpy.

Alex Innes, riaditeľ dizajnu vozidiel na mieru značky Rolls-Royce, povedal: „Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva renesanciu na mieru vyrábaných modelov a prominentní zákazníci našej značky sa túžia diferencovať od más rádových spotrebiteľov. Prístup značky Rolls-Royce je však omnoho organickejší a oveľa romantickejší ako stratégia niektorých ďalších výrobcov. Tento sektor trhu považujeme za veľmi špecifickú oblasť nášho podnikania a aj naďalej k nemu takto budeme pristupovať.“
Predstavitelia značky Bugatti medzitým uviedli, že si nekladú obmedzenia v súvislosti s tým, do akej miery sú ochotní modifikovať podvozky svojich základných modelov. Tento výrobca sa až donedávna omnoho verejnejšie vyjadroval v súvislosti s touto lukratívnou stránkou svojho podnikania.
Narastajúci dopyt
Tim Urquhart, hlavný automobilový analytik spoločnosti IHS Markit, uviedol, že potenciálny rast na ultraexkluzívnom trhu dosahuje exponenciálne hodnoty. Naznačuje to neustále sa zvyšujúci počet miliardárov na celom svete – najmä na území Ázie – a narastajúci trend personalizácie a individualizácie luxusných produktov. Iba v minulom roku pribudlo na zoznam Bloomberg Billionaires Index 31 nových účastníkov.
Navyše je potrebné poznamenať, že mnoho na mieru zhotovených automobilov do určitej miery využíva platformu predchádzajúcich modelov. Kým niektoré z takýchto unikátnych modelov sú na 100% originálnymi produktmi, iné môžu byť postavené na podvozku z už existujúceho vozidla, čo znamená, že zo strany výrobcu si vyžadujú iba minimálne dizajnérske alebo finančné investície. V každom prípade sa však nedá poprieť, že predaje v tomto sektore sú mimoriadne lukratívne. Dôkazom tohto faktu je model Reventon od značky Lamborghini, ktorá prišla na spôsob, ako si mohla za tento unikát pýtať až osemnásobok ceny v porovnaní s vozidlami, na ktorých podvozku bol tento model postavený.
Urquhart vysvetlil: „Marže v tomto sektore sú obrovské a je veľmi pravdepodobné, že trh s lukratívnymi modelmi sa bude naďalej rozvíjať. Spoločnosti, ktoré sa venujú výrobe takýchto automobilov – ako napríklad Rolls-Royce – veľmi efektívne ťažia zo svojho historického dedičstva.“

Rôzne stratégie
Aktuálne sa vo veľkom diskutuje o najvhodnejšom prístupe k výrobe unikátnych a na mieru šitých automobilov. Technológie ako 3D tlač eliminovali obmedzujúce faktory v rámci výrobného času a nedostatočného počtu nadaných inžinierov. Značka Lamborghini naznačila, že je ochotná dopriať svojim klientom omnoho väčšiu slobodu v procese dizajnu exkluzívnych vozidiel, pričom nezávislí výrobcovia ako Glickenhaus plánujú ísť ešte ďalej a uvádzať na trh modely s absolútne fantastickou estetikou. Spoločnosť Rolls-Royce na druhej strane pravdepodobne zaujme omnoho konzervatívnejší prístup. Značka Bugatti medzitým uviedla, že aj naďalej bude postupovať v súlade so svojou overenou metodikou – najprv postaví jedinečný automobil a až potom začne hľadať potenciálneho zákazníka.
Urquhart povedal: „Nezabúdajme na to, že proti vkusu zákazníkov nemožno namietať. A všetci dobre vieme, že megabohatí ľudia majú snáď najvyberanejší vkus zo všetkých zákazníkov na trhu. Spoločnosti ako Ferrari či Rolls-Royce si budú musieť dávať pozor na to, aby si uchránili dedičstvo svojej značky.“
Innes celú situáciu prirovnal ku kulinárskemu zážitku: povedzme, že v luxusnej reštaurácii ocenenej troma Michelinovými hviezdami máte možnosť objednať si niečo skutočne špeciálne zo šéfkuchárovej ponuky. Nikdy by ste si však nedovolili vtrhnúť do kuchyne, odsunúť šéfkuchára bokom a pridávať do jedla svoje vlastné ingrediencie.
Innes povedal: „Na projektoch pracujeme spolu s klientmi, ktorí sú odhodlaní kúpiť si luxusné auto, aj keď spočiatku ani jedna strana nevie, ako bude vyzerať. Vozidlá Rolls-Royce sú mimoriadne vzácnymi produktmi. Zákazník je akýmsi patrónom projektu, s ktorým síce priamo spolupracujeme a konzultujeme každý krok, ale z umeleckého hľadiska si vždy udržiavame kontrolu nad realizáciou nového modelu. Je dôležité zdôrazniť tento prístup, pretože viem, že iné značky sa k tomu stavajú odlišne.“

Vyčkávanie na príležitosť
Ďalší výrobcovia automobilov zatiaľ pozorne sledujú vývoj exkluzívneho trhu a pripravujú sa na svoj rozhodujúci krok. Aston Martin a McLaren doteraz uviedli na trh iba niekoľko lukratívnych modelov, ako napríklad Valkyrie a GT12 Volante v cene niekoľkých miliónov dolárov, alebo obzvlášť vzácny model McLaren P1 GTR. Značka Bentley sa zase preslávila výrobou vozidiel pre britskú kráľovnú Alžbetu II., ktorá ja známa svojimi špecifickými požiadavkami – jej sedadlo musí byť položené vyššie ako sedadlo princa Filipa. Táto prestížna značka síce zatiaľ vyrába unikátne automobily iba pre príslušníkov kráľovských rodov, no jej predstavitelia už v súčasnosti zvažujú postupné rozširovanie svojho cieľového publika.
Súvisiace: 7 najextravagantnejších interiérov luxusných automobilov sveta
Stefan Sielaff, hlavný dizajnér spoločnosti Bentley, vysvetlil: „Zaznamenávame čoraz viac zákazníkov, ktorí túžia po úplne unikátnych automobiloch. Často sa nás pýtajú, či pre nich vyrobíme jedinečný model na mieru. Žiadnemu zákazníkovi by sme však nepredali vysoko personalizované vozidlo, ktoré by nemalo certifikát na jazdu po verejných komunikáciách. Sme totiž súčasťou skupiny Volkswagen Group a naše produkty podliehajú prísnemu právnemu dohľadu. Všetko je to dosť drahé.“
Ale nenechajte sa pomýliť – na najvyššej úrovni trhu sú takmer všetky automobily aspoň do určitej miery prispôsobené požiadavkám budúceho majiteľa. Čo sa týka značky Rolls-Royce, približne 95% až 99% luxusných vozidiel je upravených v súlade so špecifickými želaniami klienta. Rovnako až 70% modelov SUV Bentley Bentayga Mulliner je vyrábaných na mieru.
Sielaff povedal: „Snažíme sa v čo najväčšej miere vyhovieť všetkým našim zákazníkom. Je zrejmé, že naši najbohatší klienti si môžu dovoliť čokoľvek im napadne. Sú sebavedomí a dostatočne odvážni na to, aby nás požiadali o naplnenie svojich prianí, a to je skvelé. Vždy zvažujeme, nakoľko im môžeme vyhovieť. O ničom nerozhodujeme unáhlene.“
Zdroj: WashingtonPost, BBC, Bloomberg