
Zromantizovaná predstava o podnikateľoch obvykle pojednáva o mladom človeku medzi 20. a 30. rokom života, ktorý je plný vysoko inovatívnych nápadov, nevyčerpateľnej energie a mimoriadnej mentálnej kapacity. Podnikateľský sektor v Silicon Valley presadzuje takúto predstavu už po dlhé roky.
Je však táto predstava skutočným odrazom reality?
Javier Miranda z Amerického štatistického úradu a Pierre Azoulay z univerzity MIT nedávno zrealizovali štúdiu, ktorej výsledky zásadne vyvrátili doterajšie predstavy o moderných podnikateľoch.
Tím výskumníkov analyzoval vek všetkých zakladateľov nových podnikov na území Spojených štátov v priebehu posledných rokov. Týmto spôsobom bolo zistené, že priemerný vek najúspešnejších podnikateľov dosahoval 45 rokov. Relatívne prekvapivým záverom bol tiež fakt, že podnikatelia pred 30. rokom svojho života disponujú najmenšou pravdepodobnosťou založenia vysoko úspešnej spoločnosti.
Mýtus mladého podnikateľa
Ľudia vo všeobecnosti zastávajú názor, že na čele najúspešnejších spoločností stoja mimoriadne mladí ľudia. Práve o nich sa totiž obvykle predpokladá, že nie sú brzdení názormi pretrvávajúcimi z minulosti, čo z nich robí prirodzene inovatívnych a disruptívnych podnikateľov. Mnohí pozorovatelia tiež veria, že mladí ľudia majú omnoho viac času a energie, keďže nie sú vystavení rôznorodým povinnostiam spojeným s rodinným životom. Nemusia si totiž vyhradzovať čas na rodinné večere so svojim partnerom a deťmi, a zároveň nie sú zaťažení hypotékami na svoje bývanie. Mark Zuckerberg, zakladateľ spoločnosti Facebook, navyše vyhlásil, že „mladí ľudia sú jednoducho inteligentnejší“.
Nedá sa vyvrátiť ani skutočnosť, že keď sa mladému človeku podarí úspešne rozbehnúť inovatívne podnikanie, okamžite sa stáva mediálnou senzáciou a príbeh jeho úspechu je zrazu všeobecne populárnou témou. V minulosti sme už niekoľkokrát počuli o jedincoch, ktorí opustili univerzitu bez ukončenia štúdia a spolu s malou skupinou svojich rovesníkov založili vlastný podnik. Strávili niekoľko bezsenných nocí vývojom novej digitálnej aplikácie či spotrebiteľského produktu, ktorý ohúril celý trh, svojich autorov umiestnil na titulné stránky podnikateľských časopisov, zabezpečil im mimoriadne bohatstvo a riaditeľom spoločností s dlhou kariérou pripomenul, že na scénu vstupuje nová generácia ambicióznych podnikateľov.
Súvisiace: Ako sa stať milionármi v mimoriadne mladom veku
Táto predpojatá predstava má totiž dopady aj v reálnom svete. Inštitúcie a jednotlivci investujúci rizikový kapitál v Silicon Valley viditeľne zvýhodňujú mladých zakladateľov spoločností, pričom sľubných začínajúcich podnikateľov vo vyššom veku častokrát odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Zdanlivý vzťah medzi mladým vekom a profesionálnym úspechom je dokonca natoľko populárnym, že mnohí zamestnanci technologického sektora sa údajne odhodlávajú podstupovať plastické operácie, len aby pôsobili mladšie, a tým pádom nadobudli šancu na dosahovanie vlastného osobného úspechu.
Najlepším obdobím pre podnikanie je stredný vek
Keď sa však do hry zapojili dáta zhromaždené vyššie uvedenými výskumníkmi, ukázalo sa, že mýtus mladého podnikateľa sa v drvivej väčšine prípadov vôbec nezakladá na skutočnosti.
Podobné štúdie mimoriadne úspešných podnikateľov síce boli prevedené už aj v minulosti, ale ich výsledky boli vo veľkej miere nejednoznačné z dôvodu malej skúmanej vzorky podnikateľov a vysoko špecializovaných súborov dát, ktoré boli podrobené analýze.
Najnovší prieskum v tomto smere predstavuje interný projekt Amerického štatistického úradu. Posudzuje všetky spoločnosti založené na území Spojených štátov v období rokov 2007 až 2014, čo zahŕňa viac než 2,7 milióna zakladateľov podnikov. Táto štúdia porovnáva vek týchto zakladateľov s výkonom ich spoločností, vrátane nárastu počtu zamestnancov a objemu predajov. Prieskum zároveň posudzuje aj ukončenie súkromného podnikania spoločností prostredníctvom vykonania počiatočnej verejnej ponuky akcií (IPO) či akvizície inou spoločnosťou.
Výsledky uvedeného prieskumu hovoria o tom, že iba veľmi málo podnikateľov zaznamenáva mimoriadny úspech už v nezvyčajne mladom veku. Väčšina úspešných spoločností je totiž založená jednotlivcami v strednom veku. Čo sa týka 0,1% najrýchlejšie sa rozvíjajúcich spoločností v USA, priemerný vek ich zakladateľov sa pohybuje okolo hranice 45 rokov.

Podnikatelia v strednom veku zároveň dominujú aj v oblasti ukončovania činnosti súkromnej spoločnosti. Odhady uvádzajú, že 50-ročný zakladateľ podniku má potenciál vybudovať podnik s obzvlášť vysokou mierou rastu až s 1,8-násobne vyššou pravdepodobnosťou ako 30-ročný podnikateľ. 20-roční zakladatelia sú podľa výsledkov prieskumov najmenej úspešnými pri budovaní rýchlo sa rozvíjajúcich spoločností.
Prečo sa však podnikatelia zlepšujú so svojim narastajúcim vekom? Odpoveď síce nie je jednoznačná, ale existuje niekoľko možných teórií. Ostrieľaní podnikatelia často disponujú rozsiahlejšími skúsenosťami v rámci spravovania podniku a tiež omnoho hlbšími poznatkami o fungovaní daného priemyselného odvetvia. Zároveň majú k dispozícii väčší objem finančných prostriedkov a pri presadzovaní svojich podnikateľských plánov sa opierajú o omnoho rozvinutejšiu sieť kontaktov a známostí. Výsledky štúdie dokladujú, že ak má zakladateľ start-upovej spoločnosti predošlé skúsenosti v danom sektore, je takmer dvakrát pravdepodobnejšie, že jeho nová spoločnosť dosiahne postupom času mimoriadne rýchly rast a pozoruhodný úspech.
Dokonca aj niektorí z najúspešnejších mladých podnikateľov zaznamenávajú najväčšie úspechy svojej kariéry až v strednom veku. Ideálnym príkladom je Steve Jobs spolu so svojou spoločnosťou Apple, ktorý predstavil svetu svoj revolučný iPhone až po tom, čo prekročil 52. rok svojho života.

Zmena názoru na vek
Investori však aj naďalej tvrdohlavo spájajú nízky vek s predstavou úspešného podnikateľa. Veľmi často sa tak môže stať, že svoje investície usmernia do tých nesprávnych podnikov. Ak však investori rizikového kapitálu vezmú na vedomie výsledky vyššie spomenutých štúdií, zamerajú sa na podnikateľov zo širšieho vekového spektra a v konečnom dôsledku zvýšia svoje šance na investovanie do skutočne výnimočných podnikov.
Súvisiace: Ktoré prestížne univerzity produkujú najviac miliardárov
Podnikatelia v strednom veku môžu zároveň opätovne nadobudnúť stratenú sebaistotu. Napriek populárnym názorom majú totiž veľkú šancu na úspech a disponujú prostriedkami, ktoré im pomôžu na ceste za realizáciou svojich podnikateľských plánov.
Obzvlášť veľký dôraz na mladú generáciu podnikateľov pravdepodobne viedol k tomu, že mnohé súčasné inovácie sa vo veľkej miere zameriavajú práve na problémy, ktorým týmto generácia rozumie najlepšie. Keď sa však v podnikateľskej praxi naplno prejavia zistenia nedávnych štúdií, je pravdepodobné, že technologický sektor sa postupne začne sústreďovať na inovácie, ktoré sú dôverne známe podnikateľom v strednom a vyššom veku.
Mýtus mladého podnikateľa si udržuje popularitu už v rámci pozoruhodne dlhého obdobia. V súčasnosti sa však zdá, že životnosť tejto predstavy sa blíži ku koncu.
Zdroj: The Conversation