Davide Cerrato je vo svete hodinárskeho umenia dobre známou osobnosťou. V roku 2011 sa postavil na čelo hodinárskej značky Tudor a mnohí tvrdili, že v priebehu svojho pôsobenia ju pozdvihol na úžasnú úroveň. Preslávil sa svojou láskou k produktom z polovice minulého storočia, v rámci ktorých funkcia dominovala nad vonkajšou podobou. Cerrato obľubuje hodinky nie kvôli tomu, že sú štýlové alebo drahé, ale preto, akým spôsobom fungujú.
Cerrato sa v priebehu roka 2015 stal kreatívnym riaditeľom novovzniknutej hodinárskej divízie nemeckej spoločnosti Montblanc. Odvtedy tvrdo pracoval na tom, aby uvádzal na trh produkty, ktoré najlepšie vyjadrujú úlohu mena Montblanc ako globálnej luxusnej značky, ako aj celosvetové postavenie značky Minerva – ktorá v súčasnosti už v plnej miere spadá pod spoločnosť Montblanc.

Práca v značke Montblanc je však veľmi odlišná od jeho pôsobenia v značke Tudor. Nedávno sa nám podarilo porozprávať sa s Davidom Cerratom o tom, aké nástrahy a úspechy so sebou prináša nový začiatok, aké je to vyrábať produkty, ktoré sú síce všeobecne veľmi oceňované, ale nie vždy kupované a aký pocit má z budovania divízie luxusných hodiniek v rámci spoločnosti, ktorá je známa niečím úplne iným.
Rozhovor s Davidom Cerratom

Nachádzame sa na Festivale rýchlosti v meste Goodwood v Spojenom kráľovstve – teda na podujatí, ktoré je oslavou vintage automobilov a kultúry. Ale značka Motblanc je relatívnym nováčikom na trhu s luxusnými hodinkami, aké tu existuje spojenie?
Davide Cerrato: Montblanc a Minerva sú v súčasnosti plne integrované – tvoria súčasť jedného celku. A história značky Minerva je našou históriou, preto sme tu. Berieme do úvahy dizajny z archívu značky Minerva, aby sme pomocou nich priniesli vintage koncepty aj do značky Montblanc – práve teraz totiž formujeme jej budúci obraz. Všetci dobre vieme, čo znamená Montblanc vo svete pier a ďalších luxusných výrobkov. V blízkej budúcnosti však budeme písať ďalšiu kapitolu jej kariéry a vintage kultúra bude jej súčasťou.
Súvisiace: Prekvapivý vplyv Francúzov na históriu hodinárskeho priemyslu
Na tomto festivale po prvýkrát predstavujete hodinky z limitovanej edície TimeWalker Manufacture Chronograph z konca roku 2017. Okrem iného sú charakteristické unikátnymi „tropickými“ ciferníkmi, ktoré nazývate ako TimeWalker „Cappuccino“. V minulosti ste boli úzko spojený so značkou Rolex a ste milovníkom vintage chronografov – čerpali ste inšpiráciu z hodiniek Rolex 6263 a ďalších modelov z edície Daytona?
Značka Rolex sa síce preslávila istými špecifickými typmi ciferníkov, tie sa však nevyužívajú výhradne v jej hodinkách. Mnohé značky v priebehu rokov využívali tento dizajn, pričom úplnou novinkou nie je ani spomenutý „tropický“ charakter nášho najnovšieho modelu. Určité prvky prechádzajú evolúciou v rámci viacerých modelov, ako s ohľadom na použité textúry, tak aj na farbu tlačidiel. Pokojne by sme mohli povedať, že náš najnovší ciferník je inšpirovaný aj značkou Minerva, alebo dokonca aj hodinkami od Universal Genève, rovnako ako ktorýmkoľvek ďalším populárnym modelom. Tento štýl je samostatnou kategóriou dizajnu, nie je obmedzený iba na jednu značku. Keď sme zvážili, aký status mala Minerva v priebehu 50. rokov minulého storočia, tento vzhľad nám dával zmysel.


Povedzme si o edícii TimeWalker. Model Time-Only je postavený na vnútornom mechanizme typu Sellita. Ako je to s modelom Chronograf?
Montblanc sa nachádza v pozícii, v ktorej sa môže stať značkou známou svojimi hodinárskymi komplikáciami. Chronografy sú na čele tohto úsilia. Model Time-Only je síce vybavený motorčekom Sellita, ale samotný chronograf je vyrobený v našej dielni. V súčasnosti máme tri odlišné produktové línie, ktoré sú jasne definované – v cene okolo 3 000 švajčiarskych frankov sa pohybujú produkty založené na mechanizmoch ETA a Sellita, pričom v cenovej kategórii do 10 000 frankov ponúkame produkty vyrobené našimi remeselníkmi, ale s priemyselným prístupom. Táto kategória sa podobá výrobkom značiek ako Omega alebo Rolex. Potom disponujeme hodinkami z mesta Villeret, ktoré sú vyrábané ručne a veľmi tradičným spôsobom. Naše chronografy z dielne vo Villeret dosahujú svetovú kvalitu a nezabúdame na to ani keď pracujeme na novom dizajne našich kolekcií TimeWalker.

Čo sa týka edície TimeWalker, ako vyzerá Vaše cieľové publikum a ako k nemu pristupujete?
Naše cieľové publikum je pomerne široké. Radí sa do neho v podstate každý, kto obľubuje vintage hodinky. Zameriavame sa na proporcie a správne farby, aby sme robili veci, ktoré budú vyhovovať každému, kto rozumie produktovému dizajnu. Dúfam, že tieto produkty sú dosť zaujímavé na to, aby si ich všimli skutočný znalci. Keď ich totiž porovnáte s podobne ocenenými produktmi, v mnohých ohľadoch sú oveľa lepšie. V značke Montblanc pôsobím už tri roky a všimol som si, že sa zásadne zmenila povaha ľudí, ktorí si kupujú naše hodinky. Už to nie sú iba ľudia, ktorí si kupujú hodinky v úlohe doplnku k prestížnemu peru, ale najmä zákazníci, ktorí majú prioritný záujem o luxusné hodinky značky Montblanc.

Súvisiace: Aké presné by mali byť Vaše mechanické hodinky
Čo si myslíte, že potrebujete urobiť, aby sa značka Montblanc zapísala do povedomia luxusného hodinárskeho priemyslu?
Potrebujeme vlastného hrdinu. Hodinky, ktoré budú poznať všetci, bez ohľadu na ich vkus. Produkt, ktorý bude ľahko identifikovateľný a bude propagovať našu značku po celom svete. Myslím si, že takýmto produktom by pre nás mohli byť hodinky modelu 1858 Geosphere.

Značka Montblanc v minulosti experimentovala aj s inteligentnými hodinkami a náramkami. Je to smer, ktorý jej priniesol úspech a ktorým by ste sa chceli uberať?
Naše elektronické náramky, inteligentné hodinky a dokonca aj digitálne písacie potreby sú úspešnými produktmi a ľudia ich kupujú často. Tiež sme zistili, že sú dobrým spôsobom, ako predstaviť našu značku mladším generáciám. Mnohí účastníci trhu si však myslia, že po nákupe inteligentných hodiniek sa nový zákazník okamžite vrhne na mechanické modely. V skutočnosti je to však dlhý proces. Priepasť je príliš veľká. Milovníci digitálnych produktov si často kupujú ďalšie digitálne produkty, prípadne písacie potreby alebo kožené doplnky – budeme si musieť počkať, kým prejavia zvýšený záujem o mechanické hodinky. Inteligentné hodinky chceme napriek tomu vyvíjať spolu s našimi mechanickými modelmi.
Čo by ste chceli odkázať ľuďom, ktorí si kupujú hodinky výhradne od značiek ako TAG Heuer, Rolex, Omega či Tudor?
Povedal by som, že ak zákazník hľadá hodinky, ktoré na ulici spozná každý okoloidúci, mal by sa držať svojej obľúbenej značky. Ak však hľadá niečo, čo má nádych novoty a charakter určený pre znalcov a ľudí, ktorí ocenia náš pokrok, odporúčal by som vyskúšať jeden z našich modelov. Mali by ste dokonca navštíviť našu predajňu so svojimi starými hodinkami, porovnať ich s našou ponukou a na mieste sa rozhodnúť, ktorý výrobok sa Vám páči viac.
Zdroj: LiveMint, Bloomberg