Zoznámte sa so ženou, ktorá sa stane vedúcou prvej plavby najväčšej jachty na svete

Elin Signe Asviková je odjakživa prepojená s morom. Už aj jej prvá práca sa odohrávala na lodi nákladného dopravcu. Neskôr sa Elin stala súčasťou arktického prieskumu a nakoniec absolvovala desaťročie venované záchrane vrakov v pirátmi zamorených vodách.

Jej obľúbenou etapou života je však expedícia z roku 2013, ktorá bola financovaná generálnym riaditeľom spoločnosti Amazon.com, Jeffom Bezosom. Cieľom tejto výpravy bolo získať späť raketový motor F-1 americkej vesmírnej rakety Apollo 11, ktorý bol zhodený do mora ešte v roku 1969. Vedenie najväčšej jachty na svete s názvom REV Ocean tak bude obrovskou kariérnou zmenou. Avšak pre záchranu morského dna (a pre jeho skenovanie a mapovanie v hĺbke až šiestich kilometrov) bude Askviková využívať podobné technológie, s akými sa už v minulosti stretla.

Nórsko je známe svojimi prieskumníkmi. Vyrastali ste pri lodiach?

Vyrastala som vo fjorde s názvom Osterfjorden, ktorý sa nachádza severne od západného pobrežia nórskeho mesta Bergen. Môj otec vlastnil malú dopravnú loď, ktorá nás živila, a ktorá sa pre mňa a môjho brata stala v mladosti miestom trávenia všetkého voľného času. Náš otec nás však naučil aj hodnote práce, nielen hodnote snívania. Naučil nás tak dobrej životnej rovnováhe.

Študovali ste na námornej akadémii v Nórsku?

Naštevovala som námornú školu na západnom pobreží krajiny. Prvý rok som sa venovala štúdiu rybolovu. Neskôr som sa však rozhodla pre absolvovanie štúdia na štandardnej obchodnej námornej škole, pretože bolo o rok kratšie a znamenalo, že som sa na more mohla dostať o niečo skôr.

S dĺžkou až 182 metrov je jachta REV Ocean považovaná za najväčšiu superjachtu na svete. Väčšina jej interiéru je však tvorená laboratóriami, podvodným prieskumným vybavením a konferenčnými miestnosťami pre vedcov, ktorí absolvujú prieskumné misie.

Môžete nám povedať niečo viac o vašej skúsenosti so spoločnosťou Swire Seabed AS a taktiež aj o vašej práci na mori, ktorá sa odohráva v nesmiernych hĺbkach?

So spoločnosťou Swire Seabed sme sa zapísali do dejín nielen samotným prieskumom, no taktiež aj našou prácou v obrovských hĺbkach siahajúcich až do šiestich kilometrov. Je potrebné poznamenať, že daná firma začínala ako spoločnosť s jediným zamestnancom, ktorého vášňou boli vraky lodí a záchrana potopeného nákladu. V priebehu rokov však firma získala pomerne dobrú reputáciu vďaka práci vo veľkých podmorských hĺbkach. Niekoľko rokov potom sme ako firma nadviazali úzku spoluprácu so spoločnosťou Ocean Infinity, ktorá sa špecializuje ako na výrobu bezpilotných povrchových vozidiel, tak aj na autonómnu prevádzku podvodných plavidiel.

Vašou špecializáciou boli diaľkovo ovládané podvodné vozidlá. Čo vás k tomu viedlo? Hľadanie ropy, zemného plynu alebo záchrana potopeného nákladu?

Povedala by som, že sme vykonávali takpovediac všetko, vrátane aktivít komerčného ropného, plynárenského a minerálneho priemyslu. Dokonca sme sa stali aj záchrancami motora F-1 vesmírnej rakety Apollo 11. Popri budovaní vlastnej reputácie ako v hľadaní stratených plavidiel, tak vo väčšej miere aj v zachraňovaní potopeného nákladu, sme venovali svoj čas aj niekoľkým projektom vyššie uvedeného typu. Práve v tomto období som objavila svoju vášeň pre morské a podmorské prieskumy, respektíve pre „morskú archeológiu“ a vraky lodí.

So záchranou niektorých historických vrakov lodí sa spája aj istá miera kontroverzie, však?

História je pokladom sama o sebe, a to, čo sa nachádza na dne mora, by malo byť zdokumentované v prvom rade. Taktiež by to však malo byť zachránené ešte pred tým, než sa stav všetkých podvodných objektov výrazne zhorší. Je skvelé ponárať sa do podmorských múzeí v hĺbke tisícok metrov, no nie každý sa takýchto expedícií môže zúčastniť. Rešpektovanie histórie môže znamenať aj sprístupnenie istých objektov verejnosti ešte pred tým, než úplne zmiznú.

Ako spoločnosť sme sa zúčastnili aj viacerých pátracích misií, ktorých cieľom bolo nájsť nielen stratené plavidlá, ale taktiež aj ich stratenú posádku. Aj keď to môže znieť znepokojujúco, z môjho uhla pohľadu ide o skutočne prospešnú a šľachetnú aktivitu. Potenciálne sme totižto pomohli nájsť odpovede na otázky ľudí, ktorí na mori stratili svojich milovaných. A to je pre mňa veľká česť.

Plavidlo bude schopné absolvovať dlhú plavbu bez toho, aby ho bolo potrebné opätovne zásobiť pohonnými hmotami. Navyše dokáže uskladniť dostatok potravín na to, aby uživilo 90 ľudí po dobu až 114 dní. Jachta REV Ocean taktiež disponuje niekoľkými najvyspelejšími systémami odvádzania odpadovej vody a recyklácie.

Všetky spomínané aktivity sú však nesmierne odlišné od zastávania pozície vedúceho pracovníka tej najväčšej superjachty na svete.

Vďaka predošlým rokom si dnes dobre uvedomujem stále sa meniaci stav oceánov a rovnako aj to, prečo sa ocitnem na spomínanej jachte. Minulý rok som mala príležitosť vidieť dno Stredozemného mora. Nachádzala som sa v hĺbke približne dvoch kilometerov pod hladinou, no okrem obrovského množstva odpadu som nevidela ani jedinú rybu. Pobrežie Afriky, stred Indického oceánu – všade je to rovnaké. Vplyv nášho konania na oceán je doslova hrozivý. Stále však nedokážeme pochopiť jeho rozsah a jeho konečné dôsledky.

Bude vašou úlohou aj výkon podmorského prieskumu?

Moje pracovné skúsenosti sú vhodné pre výkon podmorského prieskumu v neobjavených oblastiach a pre získavanie vedomostí o tom, čo dnes ešte nepoznáme. Sú vhodné pre získanie porozumenia, ktoré môže byť zdieľané s celým svetom. V konečnom dôsledku tak naša expedícia môže prispieť k objaveniu viacerých riešení výziev „modrého prostredia“ a ľudskej tváre. Sú to síce veľké slová, no my potrebujeme byť „veľkí“ na to, aby sme oceánu zabezpečili pozornosť, ktorú potrebuje.

Trup a paluby lode boli dokončené začiatkom tohto roka. Na finalizáciu interiéru však budú potrebné ešte ďalšie dva roky. Jachta tak bude svojmu majiteľovi dopravená v roku 2022.

Akými typmi nástrojov disponujete?

Na materskej lodi máme širokú škálu senzorov, ktoré nám v podstate slúžia na vykonávanie „zdravotných prehliadok“ oceánov. Taktiež máme moderný systém pre vykonávanie výskumu vlečnými sieťami a vybavenie na odoberanie jadier vzoriek. Navyše sme vlastníkmi aj diaľkovo ovládaných podvodných plavidiel určených na odoberanie a preskúmavanie získaných vzoriek. Autonómne podvodné plavidlá sú zasa určené na prieskum rozľahlejších oblastí. Disponujeme aj očarujúcou ponorkou s posádkou, vďaka ktorej môžeme uzrieť čaro podmorského sveta. Práve ona je teda určená nie len na prieskum ale aj pre radosť výskumníkov.

Čo sa vám na vašej práci páči najviac?

Jednoznačne fakt, že sa môžem zúčastniť niečoho, na čom bude v budúcnosti záležať. Niečoho, čo môže zavážiť v prospech oceánov, životného prostredia a v konečnom dôsledku aj v prospech samotného ľudstva. Nepôjde tak len o prospech ekonomiky, či jedného podniku. Toto poznanie ma skutočne vzrušuje a napĺňa. Ako majiteľ jachty a obchodník Kjell Inge Røkke raz povedal: „Chcem oceánu vrátiť všetko to, vďaka čomu som mohol žiť tak, ako som žil“. S touto filozofiou sa plne stotožňujem.

Po dokončení trupu bola jachta REV Ocean presunutá do nového objektu v Nórsku, kde sa plánuje kompletizácia jej interiéru.

V čo dúfate najviac?

Kladením otázok sme na ceste k nachádzaniu odpovedí. Jedná sa pritom o odpovede, ktoré navýšia svetové porozumenie súčasného stavu oceánov a nášho vplyvu naň. Úprimne verím, že toto porozumenie je práve tým, čo naštartuje skutočnú zmenu, ktorá je dnes tak nesmierne potrebná. Lokálne aj celosvetovo.

Máte už naplánované aj ďalšie misie, na ktoré sa tešíte?

Ešte pred tým, než som sa rozhodla pre pôsobenie na jachte REV Ocean ma fascinoval fakt, že akýkoľvek výskumník sa môže dostať na palubu plavidla a využiť všetko jej zariadenie pre uskutočnenie vlastného výskumu, o ktorom sa domnieva, že je dôležitý. Nie sú na to potrebné žiadne veľké peniaze. Stačí zvedavosť, entuziazmus a vhodný účel. Nesmierne sa teším na stretnutie so všetkými odhodlanými a vášnivými výskumníkmi – a následne aj na zdieľanie spoločných výsledkov so zvyškom sveta. Každá misia bude jednoducho skvelá.

Zdroj: SuperYachFan, SuperYachtTimes

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.