Ako Karl Lagerfeld spravil zo značky Chanel podnik s hodnotou $10 miliárd

Karl Lagerfeld začal v roku 1983 navrhovať oblečenie pre značku Chanel, ktorá už vtedy mala za sebou 70 rokov skúseností v módnom priemysle. Značka však práve v tomto období čelila problému so svojou identitou, keďže po smrti svojej ikonickej zakladateľky pociťovala akúsi prázdnotu a absenciu jasného cieľa do budúcnosti.

Lagerfeld, ktorý zomrel 19. februára vo veku 85 rokov, prevzal charakteristické prvky značky, ktoré po sebe zanechala Gabrielle Chanel, upravil ich v súlade s vlastným štýlom a zasadil ich do sveta populárnej kultúry danej éry. Luxusnú módnu značku tak navždy spojil so svojím neopakovateľným imidžom, v rámci ktorého nemohli chýbať tmavé slnečné okuliare a biele vlasy zopnuté do chvosta. Značke Chanel vdýchol novú energiu a pustil sa do rozvíjania príbehu, ktorý začala písať Coco.

A skutočne sa mu darilo. Značka Chanel sa pod Lagerfeldovou záštitou rozrástla z obľúbeného a vplyvného mena na globálny módny podnik s hodnotou vo výške 10 miliárd dolárov a zmenila tak definíciu toho, čo naozaj znamená byť modernou luxusnou značkou.

Avšak teraz, keď Lagerfeld už nie je medzi nami, bude musieť značka Chanel opäť raz nájsť svoju identitu. Majitelia luxusnej značky Alain a Gérard Wertheimerovci touto úlohou poverili Virginie Viard, ktorá po dlhé roky pôsobila po boku Karla Lagerfelda a v nadchádzajúcom období bude musieť v úlohe novej kreatívnej riaditeľky zistiť, čo čaká značku Chanel bez vedenia legendárneho nemeckého dizajnéra.

Lagerfeld nastúpil do značky Chanel v roku 1983

Karl Lagerfeld debutoval v značke Chanel na prehliadke v Paríži v roku 1983, keď svetu predstavil pozoruhodnú kolekciu Haute Couture. Dizajnér sa do Paríža prvýkrát presťahoval spolu so svojou matkou v 50. rokoch minulého storočia. Svoje prvé kroky vo svete módy podnikol v módnych domoch Balmain a neskôr Jean Patou. K značke Chanel sa pripojil po relatívne krátkom pôsobení v značke Chloé. Imidž značky Chanel však v tej dobe označil za „statický“ a okamžite začal hľadať inšpiráciu v jej histórii.

Ready-to-wear móda

Pojem „ready-to-wear“ (z francúzštiny „pret-a-porter“) označuje kolekcie, ktoré môže vyrobiť a predviesť každá značka či návrhár za účelom komerčného úspechu – tento typ módy totiž sleduje celý proces dizajnu modelov až po ich predaj v obchode či v butiku. Lagerfeldovi sa podarilo udržať reputáciu módneho domu Chanel ako značky najvyššieho luxusu, čo prezentoval predovšetkým tvídovými outfitmi a exkluzívnymi kabelkami v cene tisícov eur. Pomocou parfumov a lakov na nechty zase na druhej strane sprístupnil túto značku každému. Značka Chanel sa v tejto ére svojho vývoja držala komplexného postupu pri výrobe oblečenia, prostredníctvom čoho podporovala remeselnú výrobu na celom území Francúzska – od umeleckých dielní zameraných na prvotriedne výšivky, cez výrobcov tvídových tkanín až po špecializovaných obuvníkov. Lagerfeld sa na svojej prvej prehliadke ready-to-wear módy v roku 1984 prešiel po módnom móle po boku francúzskej modelky Ines de la Fressange.

Súvisiace: In memoriam: Karl Lagerfeld (1933-2019)

Logo značky Chanel

Logo značky Chanel pozostávajúce z prekrížených písmen C bolo navrhnuté v tridsiatych rokoch 20. storočia a počas Lagerfeldovho pôsobenia v módnom dome bolo začlenené do dizajnu jeho kreácií mnohými inovatívnymi spôsobmi. Objavilo sa napríklad na potlači kravát alebo v podobe zatváracieho mechanizmu na kabelkách, ktoré boli predvedené počas Týždňa módy v Paríži v septembri roku 2014.

Nový pohľad na mólo

Karl Lagerfeld bol známy tým, že na seba a svoju tvorbu veľmi rád pútal pozornosť odbornej aj laickej verejnosti. To sa odrazilo aj na jeho snahe ukázať svetu, ako by mohla vyzerať móda novej éry. Zastával totiž názor, že módne prehliadky by nemali byť iba pragmatickým spôsobom, ako ukázať ľuďom, čo si budú môcť kúpiť v obchodoch počas nadchádzajúcej sezóny. Namiesto toho hlásal, že módne prehliadky by mali byť teatrálnymi prezentáciami umeleckej tvorby. Počas svojej prehliadky Haute Couture na sezónu Jar/Leto v roku 2015 ozdobil priestor konania podujatia kulisami kvetov, ktorých výroba trvala celých šesť mesiacov.

Hľadanie múz

Legendárny dizajnér s veľkou obľubou vyhľadával nové „múzy“, teda mužov a ženy, ktoré by inšpirovali jeho tvorivú víziu. Počas prehliadky kolekcie značky Chanel na sezónu Jeseň/Zima 2009-2010 v Paríži ho sprevádzali Claudia Schiffer, Kate Moss a Virginie Ledoyen.

Ikona populárnej kultúry

Lagerfeld sa stal ikonou populárnej kultúry vďaka svojmu jedinečnému štýlu, ktorý si udržiaval v priebehu celej svojej kariéry. Biele vlasy zopnuté do chvosta, tmavé slnečné okuliare a jeho košele značky Hilditch&Key s takmer komicky vysokým naškrobeným golierom sa stali jeho nezameniteľnými poznávacími znameniami. Svoj charakteristický outfit často dopĺňal koženými rukavicami s odkrytými prstami a celou škálou extravagantných prsteňov. Jeho fanúšikovia si ho pamätajú aj vďaka kvetnatému spôsobu vyjadrovania, ktorý Lagerfeld umocňoval takmer hypnotickým tónom svojho hlasu.

Na červenom koberci

Značka Chanel sa preslávila najmä svojimi kabelkami a parfumami, avšak Lagerfeld si dal záležať na tom, aby práve oblečenie tohto módneho domu bolo stredobodom pozornosti na prominentných kultúrnych podujatiach, akým je napríklad udeľovanie Cien Akadémie. Lagerfeld sa pomocou svojich kreácií snažil vytvárať unikátne módne okamihy, čo sa mu podarilo napríklad pri príchode herečky Julianne Mooreovej na udeľovanie Oskarov v roku 2015.

Posledná show

Lagerfeld v rámci svojej poslednej show pre značku Chanel prezentoval kolekciu Haute Couture na sezónu Jar/Leto 2019 v januári tohto roka. Pri tejto príležitosti pretvoril komplex Grand Palais v Paríži na letný dovolenkový rezort, kde nechýbal ani bazén či luxusná vila. Jeho dlhoročným zvykom bolo klaňať sa publiku po zavŕšení prehliadky, avšak v tomto prípade sa na móle neobjavil. Jeho tradičné miesto pri poďakovaní zaujala Virginie Viard, s ktorou po dlhé roky spolupracoval.

Dopyt v Číne

V posledných rokoch pôsobenia Karla Lagerfelda v značke Chanel sa Čína stala hlavnou hybnou silou zvyšovania objemu predajov tejto značky. Jej tržby v priebehu minulého roka narástli o 11%, čoho dôvodom boli predovšetkým fanúšikovia luxusnej módy v Ázii. Značka Chanel v roku 2017 prezentovala svoju kolekciu Resort 2018 v čínskom meste Chengdu, čím sa snažila osloviť nových potenciálnych zákazníkov na tomto kľúčovom trhu.

Súvisiace: 7 módnych návrhárov, ktorí rúcajú hranice a myslia celosvetovo

Nová éra značky Chanel

Značka Chanel 19. februára oznámila, že Lagerfelda na čele kreatívneho tímu nahradí Virginie Viard, ktorá bola dlhoročnou kolegyňou zosnulého dizajnéra. Treba tiež poznamenať, že funkcia kreatívneho riaditeľa francúzskej značky je v súčasnosti jednou z najžiadanejších pracovných pozícií v módnom priemysle. Vedenie značky uviedlo, že Viard bola poverená touto úlohou preto, „aby pomohla zachovať dedičstvo Gabrielle Chanel a Karla Lagerfelda“.

Zdroj: NYTimes, DailyMail

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.