V prípade, že chcete dodať svojmu jedlu pozlátku luxusu, vezmite si do ruky hľuzovku a posypte si pokrm jej hoblinami. Prípadne môžete dotvoriť svoju kulinársku kreáciu kôpkou jagavého čierneho kaviáru. Obe tieto ingrediencie patria medzi položky, ktoré bez problémov navýšia Váš účet v reštaurácii.
Rôznofarebné fazule v štedrej nádielke olivového oleja môžu byť však rovnakým symbolom luxusu ako iné prestížne zložky jedál. Poprední a inovatívni šéfkuchári z New Yorku a Chicaga sa v poslednom čase obracajú napríklad na luxusné verzie cukru, octu a ďalších jedinečných ingrediencií. Nesnažia sa pritom zatajiť, že s narastajúcou kvalitou pokrmov prichádza aj zvýšená cena ponuky ich reštaurácií.
Maslo s pohánkovými semienkami

Šéfkuchárka Marie-Aude Roseová spravuje kuchyňu nedávno otvorenej newyorskej reštaurácie s názvom La Mercerie. Dôležité je však to, že maslo, ktoré využíva vo svojich receptoch, kupuje od kultovej francúzskej spoločnosti Bordier. Tá vyrába svoje produkty v rámci procesu, ktorý je štyrikrát nákladnejší, ako sme na to zvyknutí pri iných prémiových druhoch masla. Roseová tomuto maslu dokonca zasvätila samostatnú sekciu v rámci menu svojej reštaurácie, ktorú nazvala ako „Maslové špeciality od Jean-Yvesa Bordiera“. Roseová v minulosti pôsobila v parížskej reštaurácii Spring a aktuálne je jednou z mála kulinárskych odborníkov, ktorí stavili na luxusné maslo francúzskej značky. Spoločnosť Bordier začala dovážať svoje produkty do Spojených štátov práve v čase, keď šéfkuchárka otvárala svoj podnik La Mercerie.
V ponuke reštaurácie La Mercerie nájdete napríklad orechové maslo s pohánkovými semienkami, či maslo s olivovým olejom a citrónovou kôrou. Cena jednej 25-gramovej dávky takejto pochúťky na kúsku hrianky dosahuje sedem dolárov. Roseová samozrejme využíva maslá značky Bordier aj pri varení. Pokrm pozostávajúci zo šiestich ustríc a masla s morskými riasami stojí 24 dolárov. Cena každej ustrice predstavuje jeden dolár, potrebné množstvo masla dosahuje cenu 1,50 dolára. Roseová potvrdila, že by maslo značky Bordier využívala aj pri pečení, no poznamenala: „Množstvo masla potrebné na prípravu lístkového cesta na croissanty je skrátka príliš drahé.“ To je pochopiteľné. Daniel Rose, manžel šéfkuchárky a stojí na čele newyorskej reštaurácie Le Coucou uviedol, že za maslá spoločnosti Bordier platí viac ako za francúzsku delikatesu foie gras z husacej pečene.
Olivový olej Capezzana

Šéfkuchárka Clare de Boerová, ktorá spolu s Jess Shadboltovou velí kuchyni v newyorskej reštaurácii King, povedala: „Nepoužívame kaviár, foie gras a ani japonské ježovky uni.“ Šéfkuchárky sa namiesto toho vo veľkej miere zameriavajú na olivový olej. Konkrétne sa jedná o organický vysokokvalitný olej z regiónu Capezzana v Toskánsku. De Boerová uviedla: „Denne spotrebujeme štyri až šesť fliaš tejto luxusnej ingrediencie.“ Pollitrová fľaša prémiového olivového oleja stojí takmer 38 dolárov. V reštaurácii King môžete tento olej ochutnať spolu s luxusným druhom ryby známym ako morčiak pruhovaný, praženými fazuľami borlotti, prípadne v kombinácii s cestovinami gnudi s ricottou. Podáva sa dokonca aj s dezertom semifreddo. Shadboltová povedala: „Olivový olej Capezzana zodpovedá za najväčšie výdavky našej reštaurácie.“
Grécka morská soľ Fleur de Sel

Grécka reštaurácia Milos v centre Manhattanu sa špecializuje na prestížne morské plody a dováža ryby priamo z regiónov Stredozemného mora. Za jednotlivé kúsky platí v závislosti od váhy, pričom cena polkilovej ryby môže často dosahovať až viac než 50 dolárov. Rovnako hodnotnou ingredienciou je však aj morská soľ. Majiteľ reštaurácie Costas Spiliadis nakupuje grécku soľ Fleur de Sel z ostrova Kythira, kde sa o jej ťažbu z morskej vody starajú miestni obyvatelia. Spiliadis, ktorý využíva ručne zhromažďovanú soľ v šiestich pobočkách reštaurácie Milos po celom svete, povedal: „Nemyslím si, že ceny v mojom podniku sú v dôsledku využívania tejto soli omnoho vyššie.“ Napriek tomu však treba poznamenať, že grécka morská soľ Fleur de Sel stojí v priemere o 15 až 20 percent viac ako ostatné druhy gurmánskej soli. Preto je prirodzené, že cena jedál v reštaurácii sa zvyšuje v rovnakej miere. Grécky šalát dochutený touto soľou stojí 33 dolárov. Ak si objednáte grilovanú rybu obalenú v prestížnej soli, zaplatíte o celých 15 dolárov viac.
Japonský trstinový cukor

Momotaro je poprednou japonskou reštauráciou, ktorú má na starosti šéfkuchár Mark Hellyar. Ten nedá dopustiť na prvotriedny japonský trstinový cukor, ktorý pridáva do svojej zmesi sushi-su. Jedná sa o kombináciu niekoľkých korenín a octu, ktorá dodáva tú správnu príchuť ryži pri príprave sushi. Hellyar potvrdil, že japonské sladidlo zodpovedá za omnoho čistejšiu chuť a atraktívnejšiu štruktúru jedla ako jeho americká alternatíva. Aj cena japonského trstinového cukru je však päťkrát vyššia. Hellyar navyše odhaduje, že týždenne spotrebuje viac než 22 kilogramov tejto ingrediencie. Ďalej poznamenal: „Niektorí ľudia si myslia, že ak jednoducho použijeme obyčajný cukor, zákazníci si to nevšimnú. Opak je pravdou. Okamžite by si to uvedomili.“
Medový ocot značky Lindera Farms

Šéfkuchár Michael Vignola, uznávajúci nenápadnú genialitu, povedal: „Som fanúšikom nebadanej príchute, ktorú ani nedokážete presne pomenovať.“ Vignola pôsobí v reštaurácii Henry v priestoroch hotela Life v New Yorku. Vo svojej kuchyni využíva prvotriedny ocot značky Lindera Farms, ktorý absolvoval dvojročnú dobu dozrievania a fľaša s objemom necelé tri decilitre stojí takmer 90 dolárov. Jedná sa o pozoruhodnú cenu aj v porovnaní s drahšími produktmi z Talianska, či ďalšími prestížnymi výrobkami z tejto kategórie. Vignola s octom nešetrí, do každej porcie svojho lososa z Faerských ostrovov pridáva objem ekvivalentný jednému doláru.
Zdroj: DailyMail, Reader’s Digest