Winnie Hart, členka Entrepreneurs Organization (EO) v Houstone, je stratég a zároveň generálnou riaditeľkou spoločnosti TwinEngine a Brand in the Box. Spýtali sme sa Winnie na jej skúsenosti s vedením svojho podnikania počas krízy.
Zažívame celosvetovú krízu, ktorá si vyžaduje, aby dnešný svet viedli lídri, ako ste vy. Kríza je definovaná ako obdobie, kedy sa musia robiť ťažké a dôležité rozhodnutia. Krízu často nevidíme prichádzať a ani na ňu nie sme pripravení. Kríza spôsobená koronavírusom je v plnom prúde, určite to však nebude posledná výzva, ktorej čelíme. Musíme byť pripravení. Musíme byť vhodnými lídrami.
Keď čelíte kríze, postavíte sa výzve alebo padnete?
V pondelok, 29. augusta 2005 o 6:10 ráno zasiahol Louisianu hurikán Katrina. Pretrhli sa tu hrádze a miliardy litrov vody zaplavili viac ako 80 percent mesta. Za jeden víkend som stratila 75 percent svojho biznisu. Do toho dňa som bola presvedčená, že neúspech je ten najhorší možný výsledok.
Možno, že to znie ako klišé, ale naučila som sa jednu vec, ktorou sa odvtedy riadim: Z krízy prichádza príležitosť. Zlyhanie mi dodalo odolnosť a zistila som, že silnú víziu neprekonajú nijaké prekážky.
Keď sa moje podnikanie zrútilo, prinútilo ma to spojiť môj životný cieľ a moje ambície. Spojením svojho cieľa s tým, za čím si stojíte, sa stotožňuje s tým, čím ste. Začne sa formovať váš vplyv na svet a umožňuje vám to vybudovať spoločnosť, ktorá je mimoriadna a neobyčajná. Ak by ma takáto katastrofa zasiahla znova, viem, že sa dokážem vyvinúť v silnejšiu líderku, ktorá dokáže veci zmeniť.
Počas krízy musia lídri viesť. V každej kríze majú vodcovia príležitosť urobiť niečo dobré a správne, aj keď sa to môže zdať nemožné. Rovnako ako hasiči, rútiaci sa do horiacej budovy, aj my musíme robiť rýchle rozhodnutia, pretože od nich závisia životy a podniky.
10 spôsobov, ako môžu lídri čeliť výzvam
1. Zladiť očakávania
V čase krízy nebudete mať zďaleka všetky odpovede, ale budete sa musieť obrátiť na niekoho ďalšieho a otvorene sa pýtať. Ľudia od vás očakávajú činy. Zladenie očakávaní a reality vyžaduje zručnosť, pochopenie a trpezlivosť, ako aj schopnosť pripustiť, že nemáte všetky odpovede. Lídri prekonávajú komunikačné bariéry a komunikujú včas a často.
2. Všetky oči na vás
Lídri často zabúdajú, že všetky oči sú na nich. Platí to najmä, keď rastie intenzita situácie. V takýchto chvíľach ľudia lídrov sledujú, skúmajú ich slová, činy a reč tela. Je to, ako keby ste počas letu v lietadle zažívali turbulencie, pozeráte sa na letovú posádku a jej neverbálne pokyny.
Lídri sami seba poznajú. Musíte byť čo najviac sami sebou: Poznať vaše hodnoty, vlastnosti, talent a skúsenosti, ktoré si na vás ľudia cenia. Vašou výzvou je vidieť samého seba z iného uhla pohľadu, aby ste pochopili, ako vás ostatní vidia a vnímajú. Sebauvedomenie je schopnosť, ktorú musia lídri rozvíjať.
3. Zostaňte pozitívni
„Pesimista sa sťažuje na vietor. Optimista očakáva, že vietor zmení smer. Vodca vztyčuje plachty.“ – John Maxwell
Zostaňte čo najoptimistickejší. To, ako sa prejavíte v kríze, má obrovský vplyv. Pozitívne myšlienky a činy sa vždy zameriavajú na silné stránky, úspechy, príležitosti a spoluprácu. Lídri vyžarujú dôveru, nádej a optimizmus, čo vedie k pozitívnej energii, sebavedomiu a k cieľom.
4. Hovorte pravdu
Komunikácia je vaša superschopnosť. Kríza často prináša dezinformácie, ktoré vedú k nejasnostiam a nedorozumeniam. Problém vysvetlite úprimne a zrozumiteľne, zamerajte sa na pozitívne kroky, ktoré povedú k riešeniu. Slová vyberajte rozumne, dôsledne a jasne. Komunikujte, komunikujte, komunikujte. Ak vám ľudia nerozumejú, prehrávate.
5. Musíte vedieť, za čím si stojíte
Keď sa vás niekto opýta, za čím si stojíte, čo odpoviete? Aký je váš cieľ, poslanie a hodnoty? Každý váš čin by mal toto všetko odrážať. Nejde len o to, za čím stojíte, ide o zmenu, ktorú dokážete urobiť. Dôležité je, aby ste sa o to podelili s ostatnými a povzbudili ich, aby urobili to isté. Lídri pracujú vždy za nejakým účelom. Vyšší cieľ, ktorý motivuje a inšpiruje celé tímy k činom. Vy, ako vodca, ste značkou. Nenechajte si ujsť príležitosť viesť a budovať kapitál svojej značky v čase krízy.
6. Prejavte empatiu
Počúvajte za účelom pochopenia toho druhého. Ukážte ľuďom, že vám na nich skutočne záleží tým, že sa na veci pozriete z ich uhla pohľadu. Všímajte si správanie ľudí a reagujte na ich emócie. Pamätajte: Empatia nie je o tom, čo chcete, je o tom, čo druhá osoba potrebuje. Vaše činy by pre nich mali byť prospešné.
Súvisiace: Luxusné spoločnosti finančne prispievajú na boj proti korona vírusu
7. Vnímajte veci zo širšej perspektívy
Lídri dokážu vidieť veci zo širšej perspektívy a predstaviť si potenciálny dopad dlho predtým, ako to urobia ostatní. Je nevyhnutné trochu odstúpiť, pozorovať a pochopiť situáciu . Môj otec vždy hovorieval: „Nevieš, čo nevieš.“ Lídri musia byť zmierení s vecami, ktoré nevedia. Jednou z najťažších vecí v kríze je ustúpiť od riešenia naliehavých problémov a zároveň sa sústrediť na širšiu perspektívu.
8. Spomaľte a zostaňte v pokoji
Zachovajte pokoj a neprestávajte. Ľudia sa musia cítiť bez obáv a bezpečne. Lídrova pokojná myseľ má stelesňovať obratnosť a trpezlivosť, aby sa minimalizoval vplyv neistoty. Starajte sa o seba, psychicky aj fyzicky, aby ste dokázali byť plne prítomní a sústrediť sa. Ľudia čerpajú z emócií. Keď chýba pokojné myslenie, kríza naberá na obrátkach.
9. Majte plán
„Základnou podstatou vodcovstva je, že musíte mať víziu. Nemôžete usporiadať koncert bez prípravy.“ – Theodore M. Hesburgh
Ak nevieš, kam ideš, nikdy sa tam nedostaneš. Sústredenie sa a disciplína sú nevyhnutné. V mysli si predstavujte úspech a vytvorte plán, ktorý bude ľahko zrozumiteľný a flexibilný v prípade neočakávaných zmien.
10. Jednoducho veďte
Vodcovia jednoducho vedú. Robia veci na základe svojej intuície, s odvahou, emočnou inteligenciou a čestnosťou, aby vyriešili krízu okolo seba. Sú pripravení, nepanikária. Komunikujú a starajú sa o záujmy iných. Lídri sú obyčajní ľudia robiaci neobyčajné veci. V kríze vidia príležitosť zmeniť seba a svet okolo nich.
Nenechajte si ujsť príležitosť viesť – povzniesť sa nad chaos a krízu, keď sa všetko zdá nemožné. Svet vás potrebuje.
Zdroj: Fortune