Čínski investori kúpili výrobcu luxusných áut

Čína sa snaží ovládnuť trh s elektrickými vozidlami. Pokorila ďalší zahraničný cieľ.

Keď sa japonská start-upová spoločnosť GLM snažila uviesť na trh luxusný automobil, žiadny z jej domácich podporovateľov nedokázal zvládnuť financovanie ambiciózneho projektu.

Pátranie po vhodnom investorovi sa skončilo nedávno. Hongkonská investičná spoločnosť O Luxe Holdings súhlasila s odkúpením start-upu za 12,8 miliardy jenov (113 miliónov dolárov). Spoločnosť O Luxe bude financovať akvizíciu prostredníctvom vydávania nových akcií svojim akcionárom, medzi ktorých patrí čínsky výrobca televíznych prijímačov TCL Corp. Hiroyasu Koma, ktorý je zakladateľom a generálnym riaditeľom start-upu, tvrdí, že s podporou nového majiteľa má spoločnosť GLM prístup k dostatočným prostriedkom, ktoré môže využiť na výskum a vývoj nových technológií. Obchod sa uskutočnil v hlavnom sídle spoločnosti GLM v meste Kjóto.

Koncept elektrickáho auta G4 od spoločnosti GLM.

Koma vraví: „Elektrické vozidlá začínajú byť populárne a Čína je v tejto oblasti na prvom mieste. Japonské technológie si však udržia svoj náskok ešte ďalších 5 rokov a svoj podiel na trhu chceme jednoznačne získať.“
Čínska vláda vo veľkej miere dotuje trh s vozidlami využívajúcimi nové druhy energie. Čínske spoločnosti sa snažia ovládnuť zahraničných výrobcov batérií a elektromobilov, medzi ktorých patrí aj GLM, a takto sa snažia posilniť vlastné technológie.

Spoločnosť O Luxe vyhlásila, že uskutočnená akvizícia predstavuje príležitosť zapojiť sa do rýchlo rozrastajúceho priemyslu zameraného na elektrické vozidlá.

Minibus

V správe nového majiteľa plánuje spoločnosť GLM výrobu luxusného športového vozidla – modelu G4. Cena tohto automobilu sa bude pohybovať na úrovni 40 miliónov jenov. Koma tvrdí, že do výroby sa dostane v druhej polovici roka 2019 a prvotným cieľom spoločnosti bude predaj 1 000 vozidiel. Spoločnosť v budúcnosti plánuje vyrábať elektrické minibusy a sedemmiestne rodinné autá, v ktorých využije prispôsobenú technológiu modelu G4 a ďalšie elektrické komponenty.

Firmu GLM v roku 2010 založili siedmi inžinieri, ktorí boli pôvodne zamestnaní v spoločnosti Toyota Motor a v ďalších japonských automobilkách. Prvým modelom spoločnosti GLM bolo ľahké dvojdverové športové vozidlo s názvom Tommykaira ZZ, ktoré bolo v Japonsku predstavené v roku 2014. Jeho cena predstavovala 8 miliónov jenov. Spoločnosť tvrdí, že z tohto modelu sa predalo menej než 100 kusov.

Spoločnosť sa pri udržaní svojho podnikania bude z krátkodobého hľadiska spoliehať na predaj vlastných modelov. Koma však uvádza, že postupom času sa upriami k dodávaniu (na mieru) vyrobených technológií a komponentov iným výrobcom automobilov. Medzi ponúkanými tovarmi sa objavia podvozkové platformy, energetické systémy a ovládacie jednotky. Spoločnosť oznámila, že čoskoro podpíše zmluvy s niekoľkými výrobcami automobilov, ktorým bude svoje súčiastky predávať. Tieto spoločnosti pochádzajú prevažne z Číny, no Koma odmietol uvádzať konkrétne mená.

Wang Jianfeng je predsedom spoločnosti Ningbo Joyson Electronic. Americká dcérska firma tejto spoločnosti nedávno pristúpila na to, že odkúpi skrachovaného japonského výrobcu air bagov – spoločnosť Takata. Jianfeng v apríli uviedol, že japonský automobilový priemysel sa nedokáže vyrovnať svetovej konkurencii bez toho, aby absorboval väčšie množstvo inžinierskych zručností zo zahraničia.

Akvizícia spoločnosti GLM je iba jednou z mnohých investícií, ktoré čínske firmy uskutočňujú v rámci svetového trhu s elektrickými vozidlami. Wanxiang Group je čínskym výrobcom automobilových súčiastok. V posledných piatich rokoch odkúpil spoločnosť Karma, ktorá sa venuje elektrickým vozidlám a fungovala v správe americkej start-upovej spoločnosti Fisker Automotive. Wanxiang počas tohto obdobia odkúpila aj spoločnosť A123 Systems, ktorá automobilke Karma dodávala batérie. Jia Yueting je zakladateľom čínskej technologickej firmy LeEco. Tá je investorom v spoločnosti Faraday Future pôsobiacej v Los Angeles, ktorá by sa jedného dňa rada stala plnohodnotnou konkurenciou pre spoločnosť Tesla. Čínska súkromná investičná spoločnosť DSR Capital plánuje kúpiť továreň na elektrické batérie, ktorú vlastní výrobca Nissan Motor.

Medzinárodná energetická agentúra odhaduje, že Čína je najväčším trhom s automobilmi a v súčasnosti je zodpovedná za 40% všetkých predajov v oblasti elektrických vozidiel. Podpora zo strany čínskej vlády odštartovala vlnu nových start-upov a rozprúdila množstvo rizikových investícií do začínajúcich podnikov. Veď niektorý z nich by raz mohol nahradiť spoločnosť Tesla. Približne 200 čínskych spoločností dohromady vyvíja zhruba 4 000 nových modelov elektrických vozidiel.

Koma sa vyjadril, že niektorým z týchto spoločností poskytne rámy, ktoré vyrába jeho spoločnosť GLM. Tie sa dajú prispôsobiť na všetky druhy vozidiel – od drahých luxusných automobilov až po hromadne vyrábané kompaktné vozidlá. Spolupráca tohto druhu by potenciálne úspešným spoločnostiam ušetrila mnoho času a peňazí.

Koma dodáva: „Je pravdou, že čínske start-upy pre nás v oblasti hotových automobilov predstavujú konkurenciu. Na druhej strane ich však považujeme za zákazníkov, ktorým budeme dodávať naše súčiastky. Chceme pôsobiť ako Google v automobilovom priemysle. Budeme dodávať operačný systém pre výrobu automobilov.“

Zdroj: Bloomberg, LATimes

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.