
Je potrebné konštatovať, že symboly spoločenského statusu sa menia neustále. Aby ste sa stali majstrom umenia orientácie v pravidelných výkyvoch módy, je potrebné, aby ste disponovali voľným časom a dostatkom zdrojov. Dávajte si však pozor. Nie je dobré snažiť sa až príliš. Zdravý prehľad je však pre orientáciu nesmierne dôležitý.
Prvé, na čo v oblasti módy totižto narazíte, je maximálny chaos. Nie je však náhodný a vo svojej podstate, pre znalcov priemyslu, je aj maximálne čitateľný. Alfou a omegou je poznatok o tom, že symboly spoločenského statusu už viac nepredstavujú lesklé a drahé doplnky vášho životného štýlu, ale pomerne nejasné koncepcie. Vzhľadom na to, že dovolenky v luxusných destináciách a obrovské televízie sú dnes už pomerne častým javom, pozornosť sa začala venovať skôr vyšším hodnotám, než iba obyčajnému materializmu.
Akýmisi „vyššími hodnotami“ súčasnej spoločnosti sa tak stali jednak demonštratívny environmentalizmus, dobrá telesná a duševná kondícia, excelentné rodičovstvo, záväzok k starostlivosti o seba samého, ako aj kritický prístup k pôvodu kupovaných potravín. Takéto zmýšľanie skvelo reprezentuje napríklad zahodenie luxusnej značkovej kabelky za obyčajnú tašku s nápisom „Toto nie je plastová taška“, alebo vlastnenie a šoférovanie elektrického SUV s originálnym evidenčným číslom vozidla, ktoré všetkým naokolo dostatočne dáva do pozornosti vaše ekologické zmýšľanie. Áno, presne to všetko je v dnešnej dobe omnoho viac dôležité, ako množstvo luxusných doplnkov vo vašej domácnosti.
Súvisiace: Jediný hotelový apartmán sveta s posteľou v hodnote $200 000
Chrúmanie surového kelu je politicky korektnou aktivitou, ktorej odkaz znie: výživná hodnota potraviny je pre mňa dôležitejšia ako jej chuť, a taktiež je aj dobrým príkladom toho, ako sa symboly spoločenského statusu dokázali v priebehu času zmeniť od zhovievavých a miernych, k absolútne masochistickým. Predmety a aktivity, ktoré boli niekedy považované za sofistikované, sa dnes zamenili za výhradne „problematické“ fenomény. Patria k nim napríklad alkohol, fajčenie, kožušiny, pokrm foie gras, poľovníctvo, africké klenoty ( mileniáli totižto preferujú laboratórne diamanty ), SUV automobily a súkromné lietadlá. Nové a „prestížne“ puritánstvo znamená vysoký spoločenský status, ktorý je spojený aj s istou dávkou sebazaprenia a s prácou na svojej osobnosti. Správy, ktoré kedysi vysielali bohatí ľudia svojim správaním, pôsobili v zmysle „som bohatší, ako vy“. Aktuálne sa to zamenilo za význam v znení: „som vyspelejší, ako vy“.
Súčasným fetišom v nesmierne súťaživej oblasti wellnessu je podľa najnovších trendov spánok, ktorý bol britským časopisom Tatler menovaný za jeden z najzásadnejších symbolov spoločenského statusu roku 2020. Ďalšími sa pritom stala triezvota, protesty a svetre, či kardigány. Celý priemysel sa tak zameral na vybudovanie optimálnej „architektúry“ spánku, pričom luxusné posilňovne, ako napríklad Equinox, začali ponúkať kurzy „elitného“ tréningu spánku. Rovnako sa tak do značnej miery vyvinula aj technológia spojená s danou oblasťou, do ktorej je možné zaradiť napríklad náramky na sledovanie kvality spánku, či energeticky úsporné LED cirkadiánne osvetlenie. Svetový trh preto vo veľkej miere začal ponúkať aj rôzne pomôcky na spanie, ako napríklad matrace vhodné na meditáciu. Hodnota daného trhu sa preto do roku 2022 podľa posledných odhadov vyšplhá až na 80 miliárd dolárov.
V priebehu tohto mesiaca predstavila popredná značka vo výrobe matracov Hästens svoj azda najextravagantnejší model. Ide o 390 000 dolárový matrac Grand Vividus, ktorý váži neuveriteľnú jednu tonu a ktorého vlastníkom sa stal dokonca aj svetoznámy raper Drake. Päťhviezdičkové hotely sa totižto v priebehu minulého roka stali obeťami obrovských a najmä prekvapivých krádeží matracov. No toto šialenstvo zasahovalo nielen tie najluxusnejšie matrace, ale aj ich lacné penové verzie.
Nezávisle však od toho, či práve bdiete alebo spíte, akúkoľvek aktivitu by ste mali vykonávať vedome a zámerne. Nezáleží pritom na tom, či sa bude jednať o popíjanie zo sklenenej fľaše z borosilikátového bezolovnatého skla značky VitaJuwel v hodnote približne 300 eur, ktorá obsahuje aj prírodné „ozdravujúce“ kryštály, či sa bude jednať o premenu svojho jedálnička na vegánsky, alebo o odhodlanie sa k novým formám cvičenia.
Súvisiace: Hästens vyrába mimoriadne luxusné pelechy pre psov, ktoré stoja $6 500
Všetko je to akási spoločenská „macho stratégia“, ktorú je možné azda najlepšie pozorovať na festivaloch a konferenciách, akými sú napríklad SXSW, Wisdom 2.0, Future Frontiers a udalosť Summit Series, ktorá je určená len pre vopred pozvaných členov. Práve na nej popredné osobnosti technologického sektoru diskutujú o zraniteľnosti súčasného sveta, o decentralizovanej databáze s názvom blockchain, ale aj o konope a rozmanitých iniciatívach.
V podstate je tak možné konštatovať, že ak čokoľvek svetské, či už peniaze, spánok, voda, alebo konferencie premenujete na niečo, čo znie ako „spoločensky uvedomelé“, ľudia po tom budú túžiť, budú to kupovať a sledovať na sociálnych sieťach. Okázalé poukazovanie na tie „správne“ hodnoty sa tak dnes stalo novou stratégiou viditeľnej spotreby a konzumného sveta zároveň.
Zdroj: Architectural Digest