Celosvetový predaj luxusného tovaru môže v druhom kvartáli klesnúť o 60%

Ľudia pred obchodom Louis Vuitton.
  • Nová štúdia od poradenskej spoločnosti Bain & Company predpovedá dôsledkom pandémie koronavírusu pokles predaja luxusného tovaru až o 60%.
  • Vypuknutie vírusu prinútilo mnoho krajín zatvoriť menej dôležité prevádzky a ľuďom bolo nariadené čo najviac sa zdržiavať doma.
  • Odhadované tržby z predaja za rok 2020 sa pohybujú medzi 180 až 220 miliardami eur, čo je menej ako pôvodne odhadovaných 281 miliárd eur v roku 2019.

Podľa štúdie spoločnosti Bain & Company hrozí predaju luxusného tovaru na celom svete v najbližších mesiacoch kolaps, spôsobený zníženým dopytom. V štúdii sa ďalej uvádza, že celosvetový predaj luxusného tovaru, ktorý zahŕňa oblečenie, šperky, hodinky, kozmetiku a doplnky, poklesne za tri mesiace, končiac júnom, o 50 až 60 %.

Štúdia s názvom “Luxury Study 2020 Spring Update” bola spracovaná v spolupráci so združením výrobcov talianskeho luxusného tovaru Altagamma. V správe sa neráta s možnou druhou vlnou pandémie alebo vývojom a zavedením celosvetovej vakcíny.

Vírusom, ktorý sa prvýkrát objavil koncom minulého roka v čínskej provincii Hubei, sa do dnešného dňa na celom svete nakazilo viac ako 4,4 miliónov ľudí a má viac ako 304 000 obetí. Aby sa zabránilo jeho rýchlemu šíreniu, krajiny rýchlo zatvárali svoje hranice aj ekonomiku a vydali obmedzenia, ktoré minimalizovali priamy sociálny kontakt, držali ľudí doma a zatvárali väčšinu obchodných reťazcov. Domáce a medzinárodné cestovanie bolo takisto zastavené.

Súvisiace: Ako sa luxus dostáva k svojím konzumentom počas karantény

V dôsledku týchto opatrení prišli milióny ľudí po celej planéte o svoju prácu a svet je teraz podľa Medzinárodného menového fondu v “najhoršom poklese ekonomiky od čias Veľkej depresie.”

Hoci sa niektoré z obmedzení v mnohých krajinách zmierňujú, štúdia spoločnosti Bain v prípade trhu s luxusným tovarom očakáva celoročný pokles o 20% až 35%. Odhadované tržby z predaja za rok 2020 sú medzi 180 až 220 miliardami eur.

Partnerka spoločnosti Bain a hlavná autorka štúdie, Claudia D’Arpizio, si však myslí, že luxusný trh sa postupne zotaví, no “luxusný priemysel sa bude musieť zmeniť.”

V apríli vydala svoju štúdiu aj ďalšia poradenská spoločnosť McKinsey & Company, ktorá oproti minulému roku na trhu s luxusným tovarom očakáva pokles príjmov za rok 2020 na 35% až 39%. V jej analýze sa uvádza, že v prípade zatvorenia obchodov na ďalšie dva mesiace, bude mať približne 80% “verejne známych módnych spoločností v Európe a Severnej Amerike vážne finančné problémy.”

Cesta k zotaveniu

Trh s luxusným tovarom podľa spoločnosti Bain zaznamenal v roku 2019 pred vypuknutím vírusu odhadovaný obrat 281 miliárd eur. Návrat na túto úroveň sa očakáva medzi rokmi 2022 a 2023, v závislosti od vývoja ekonomiky, pohybu turistov, úrovne dôvery spotrebiteľa a schopnosti značky napĺňať potreby zákazníka.

Vedúce postavenie v znovuoživení trhu s luxusnými produktami sa v štúdii pripisuje čínskym spotrebiteľom. Krajina sa pomaly zotavuje z „lockdownu“ a vírus sa zdá byť na tejto strane kontinentu pod kontrolou. Spoločnosť Bain odhaduje, že po mesiacoch zatvorených obchodov, sociálneho dištancu a narušených osobných aj pracovných zvykov, budú čínski zákazníci pravdepodobne ochotní “obnoviť časť svojich nákupov, ktoré nemohli robiť v čase zatvorených prevádzok.”

Štúdia takisto predpokladá, že čínski zákazníci, ktorí boli zvyknutí na nákupné cesty za dizajnérskymi kúskami oblečenia do Paríža, Londýna či New Yorku, budú teraz, kvôli obmedzeniam v cestovaní, míňať peniaze vo svojej krajine.

Najlepšie značky v Číne už zaznamenali zvýšený záujem zo strany zákazníkov, pričom sa podľa spoločnosti Bain ich návštevnosť oproti minulému roku takmer zdvojnásobila.

Súvisiace: Módny a luxusný priemysel čelí poklesu tržieb až o 600 miliárd dolárov

Vďaka tomuto nárastu čínskych spotrebiteľov môžeme do roku 2025 očakávať na celosvetovom luxusnom trhu obrat medzi 320 až 330 miliardami eur. Štúdia dokonca predpokladá, že o päť rokov bude Čína zodpovedná za takmer polovicu z celosvetových tržieb z predaja luxusného tovaru, v porovnaní s rokom 2019, kedy sa tento podiel nachádzal na úrovni 35%.

Čína “bude pokračovať vo vedení rastu luxusného trhu” a okolo 50% všetkých nákupov sa uskutoční práve tu. Zvyšok Ázie ju, podľa štúdie, bude nasledovať a prispievať svojim dielom, či už domácimi nákupmi alebo nákupmi uskutočnenými v rámci medziregionálnej turistiky.

Zdroj: Bloomberg, WSJ

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.