Do Číny sa konečne vracia luxus

Čínsky trh s luxusnými tovarmi začína stabilne narastať. Pred takmer piatimi rokmi jeho vývoj narušili protikorupčné opatrenia prezidenta Si Ťin-pchinga.

Tento sektor sa však výrazne odlišuje od stavu v roku 2012. Hnacou silou trhu boli v tom čase podozrivé výdavky vládnych úradníkov, ktoré sa stali základným kameňom úrazu. Dnes udáva tempo novovznikajúca skupina majetných ľudí, ktorí nie sú ovplyvnení intrigami čínskej vlády. Spoločnosť Bain & Co. v nedávnej správe ohľadom prognóz na rok 2020 označuje rozvíjajúcu sa strednú triedu obyvateľstva v Číne za takú dôležitú, že sa stala hybnou silou rastu luxusného priemyslu na celom svete.

Luca Solca, riaditeľ oddelenia pre výskum trhu s luxusnými tovarmi v spoločnosti Exane BNP Paribas, v e-mailovej správe napísal: „Protikorupčné opatrenia odstránili z trhu nadbytočný šum. Výdavky spotrebiteľov sú v dnešnej dobe v súlade so zákonom.“

Súvisiace: Prečo si ženy v Číne kupujú luxusné automobily?

Za posledných päť rokov sa v Číne zmenila aj povaha nakupovania luxusných výrobkov. Nákupom darčekových predmetov v minulosti dominovali muži, medzi ktorými boli najpopulárnejším artiklom luxusné hodinky. Protikorupčné opatrenia spôsobili vymiznutie tohto trendu. Dnes sa do popredia dostali ženy, ktoré najčastejšie nakupujú značkové kabelky a drahé parfumy.

Najobľúbenejšou destináciou čínskych spotrebiteľov je Hongkong. Vývozy švajčiarskych hodiniek do tohto mesta v minulom roku klesli o 25% a podľa štatistík Federácie švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu sa hodnota trhu za posledné štyri roky znížila až o polovicu.

Serena Rovaiová, ktorá je profesorkou na francúzskej vysokej škole podnikania La Rochelle Business School, vo svojej knihe „Luxus po Čínsky“, píše: „Čínskemu luxusnému trhu dominovali hlavne muži. V súčasnej dobe je tu však oveľa významnejšie zastúpená aj ženská populácia. Je to spôsobené predovšetkým narastajúcou kúpnou silou žien a protikorupčnou politikou. Tá totiž obmedzila nákup drahých darčekových predmetov, ktorému sa zvyčajne venovali muži.“

Medzi spoločnosti, ktoré boli v tomto roku nadmerne úspešné na Čínskom trhu, patria:

– spoločnosť Burberry Group zaznamenala v kvartáli medzi aprílom a júnom nárast maloobchodných predajov dosahujúci dvojciferné percentuálne hodnoty. Zvýšenie popularity bolo umocnené prítomnosťou a prezentáciou spoločnosti na sociálnej sieti WeChat.

– spoločnosť Kering, ktorá vlastní módnu skupinu Gucci Group uviedla, že tržby z predaja luxusných značiek sa v prvej polovici roku, v porovnaní s prvými šiestimi mesiacmi roku 2016 zvýšili o takmer 50%. Predaje značky Yves Saint Laurent narástli o takmer 67%.

– spoločnosť LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton ohlásila pretrvávajúci výrazný nárast predaja vína a liehovín. Sčasti sú za to zodpovedné predaje exkluzívneho koňaku značky Hennessy Cognac, počas čínskych novoročných osláv.

Prieskumy trhu vyzerajú naozaj sľubne. Erwan Rambourg, ktorý je zodpovedným za výskum spotrebiteľského správania a predajov v banke HSBC Holdings vraví, že banka na tento rok predpovedá až vyše 10% nárast čínskeho trhu s luxusnými tovarmi. Nárast tohto trhu na svetovej úrovni pritom predstavuje iba 7%.

Súvisiace: Čínski investori kúpili výrobcu luxusných áut

Obrat na trhu sa udial v štvrtom kvartáli roku 2016. K pozitívnemu vývoju situácie prospelo posilnenie čínskej meny a úspechy na trhu s nehnuteľnosťami a cennými papiermi. Tieto činitele súhrnne zvýšili nákupnú silu spotrebiteľov v celej krajine.

Rambourg v telefónnom rozhovore nedávno povedal: „Dlhé obdobie útlmu bolo vystriedané veľmi náhlym zvýšením nákupov. Nemyslím si však, že to takto môže pokračovať donekonečna. Potláčaný dopyt na trhu nie je dlhodobo udržateľný.“

Zlepšujúca sa situácia na čínskom trhu napriek tomu výrazne pomáha mnohým luxusným produktom. Za zmienku stojí sektor prémiového čínskeho alkoholu, ktorý utrpel v roku 2012 obzvlášť ničivý úder.

Dôsledok protikorupčných opatrení. Graf zobrazuje vývoj domácich predajov luxusných tovarov v rokoch 2011 až 2016. Začali síce narastať, ale ešte stále nedosiahli úroveň z roku 2012.

Aidan Yao, ktorý je vedúcim ekonómom pre rozvíjajúce sa trhy v spoločnosti AXA Investment Managers, povedal, že zvyšovanie predajov alkoholu korešponduje s očividným zvýšením v domácom dopyte, maloobchodných predajoch a spotrebiteľských výdavkoch.

Svitá na lepšie časy. Organizácia Euromonitor očakáva, že predaje luxusných tovarov budú v rokoch 2017 až 2021 naďalej narastať.

Zdroj:Investors, Bloomberg

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.