Niekoľko luxusných odvetví počas pandémie ožíva a eviduje nával záujemcov

Parfumér Ben Krigler disponoval konečným termínom na odovzdanie svojej práce. Predstavoval ju niekoľko mesiacov vyrábaný parfum „ušitý na mieru“, ktorý mal byť určený jednému z jeho klientov. Projekt v hodnote 95 000 dolárov mal pôvodne predstavovať ničím neprekonateľný darček k výročiu, určený pre potešenie manželky.

Vyskytol sa však jeden problém: dvojica sa v danom období nachádzala na vlastnej jachte kotviacej v blízkosti bohatého Monte Carla. Do polnoci sa ale mala odplaviť do vôd v blízkosti španielskeho ostrova Formentera. Naskytla sa tak otázka: dostane sa balíček s kryštálovou fľašou tekutiny (a s vygravírovanými iniciálkami manželky klienta) do prístavu včas? Našťastie pre klienta bolo odpoveďou na túto otázku slovíčko „áno“.

Krigler sa tak postaral nielen o úspešné doručenie parfumu, no rovnako aj o ďalšie nerušené napredovanie zamilovaného párika smerom do Stredomoria. Spomínaná manželská dvojica však nepredstavuje žiadnych námorníkov na plný úväzok. Miesto toho ide o skutočne špeciálnu dvojicu. Je totižto súčasťou len jedného percenta bohatých ľudí, ktorí sa v dôsledku pandémie koronavírusu rozhodli nájsť útočisko na súkromnom plavidle.

Súvisiace: Prečo sa živé prenosy môžu stať budúcnosťou luxusného nakupovania?

Krigler v nedávnom rozhovore uviedol: „Jeden z klientov mi povedal, že celé leto plánuje stráviť na jachte. Samozrejme kvôli súčasnej pandémii. V priebehu leta tak spoločne so svojou ženou skutočne aj žil na vodách oceánu. Je pritom zrejmé, že nakoľko inam nechodil, tak ušetril nielen svoj čas, ale taktiež aj peniaze. Na druhej strane mi však rovnako rozprával o tom, aké množstvo peňazí míňa zatiaľ, čo je uviaznutý na jachte: všetok ten kaviár, šampanské.“ A samozrejme aj spomínaný parfum.

Isté luxusné odvetvia sú aktuálne na svojom vzostupe

Je možné nazvať to akýmsi „korona bonusom“. Faktom, je že obdobie karantény sa na príjmoch amerických boháčov podpísalo len v minimálnej miere. Ak aj ich zárobky klesli, potom sa takíto podnikatelia stali súčasťou jednej z najmenej zasiahnutých skupín. Rozšírené ekonomické ťažkosti sa ich totižto vo všeobecnosti takmer ani nedotkli. Na druhej strane sa však pandémia dotkla ich pravidelných vychádzok do spoločnosti, nakoľko rôzne galavečery a charitatívne akcie boli spoločne s dovolenkami nekompromisne zrušené.

Vezmite si napríklad texaský pár, ktorý poveril Kriglera vytvorením vzájomne sa dopĺňajúcich parfumov (pre neho a pre ňu). Mali byť inšpirované ich vysnívaným európskym výletom, ktorý však musel byť z dôvodu pandémie zrušený.

Na margo požiadavky daného páru Krigler skonštatoval: „Povedali mi, že „sa chcú cítiť akoby vychádzali z hotela Ritz v Paríži a mierili na polostrov Cap d’Antibes alebo na taliansky ostrov Capri.“ Rovnako uviedli následovné: „Chceme, aby ste vytvorili niečo autentické. Z vône chceme získať pocit toho, akoby sme tam skutočne šli.“

Ďalší klienti sa mu dokonca priznali, že karanténa je pomerne lukratívnou záležitosťou. Jeden realitný magnát sa údajne vyjadril, že hodnoty majetku takýchto pracovníkov doslova vystrelili do závratných výšok. Vďačia za to predovšetkým tomu, že prenájmy boli stále platené, zatiaľ čo ich vlastná réžia v danej oblasti pomaly mizla. Preto majú pocit, že si v súčanosti môžu dovoliť požiadať o vytvorenie špecifickej vône.

Kriglerova firma prijala iba v priebehu tohto roka províziu za celkovo 17 na mieru vyrobených parfumov. V typickom 12-mesačnom období sa však zvyčajne jedná iba o 10 až 20 vôní. Klienti sú však aktuálne omnoho viac netrpezliví. Počas pandémie tým skracujú proces výskumu a vývoja vôní z roka a pol na šesť mesiacov

Trh so šperkami je pevný ako skala

Poprední parfuméri však nie sú jedinými, komu sa z tejto situácie podarilo vyťažiť. Šperky sú dnes pomerne rovnako horúcou komoditou. Stačí, že sa na to opýtate Josha Weinmana, sídliaceho na Manhattane. Ide o svetovo renomovaného špecialistu v takých farebných diamantoch, akými sú aj drahokamy pochádzajúce z austrálskej diamantovej bane Argyle. Klenoty, ktoré predáva, majú predajnú hodnotu od 50 000 dolárov až do 1 milióna dolárov.

Prvý krát mu myšlienka „korona bonusu“ napadla v apríli. Konkrétne sa tak stalo počas jedného z golfových zápasov, v ktorých súperil proti svojim kolegom z branže.

Diamanty.

Weinman v nedávnom rozhovore uviedol: „K jednému z mojich priateľov prišiel klient, ktorý mal spolu s ďalšími pármi naplánovanú obrovskú dovolenku na mega jachte pri pobreží talianskeho ostrova Capri. Keď tieto plány museli zrušiť, jeho manželka sa na neho otočila a opýtala sa: „A čo keby si mi miesto toho kúpil diamant, ktorý mi tak dlho sľubuješ?“ A tak došlo k tomu, že môj priateľ predal diamant v hodnote 1 milióna dolárov. Jednalo sa teda o rozhodne nákladnejšiu záležitosť, než akou by bol výlet na Capri.“

Nezvyčajnému nárastu dopytu sa tešia predovšetkým zásnubné prstene

Dan Moran z losangelského klenotníctva Concierge Diamonds nadobudol v priebehu posledných mesiacov podobné skúsenosti. Odhaduje, že jeho obchod v júli 2020 (v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka) dosiahol navýšenie predajov až o cca 30%. Prezradil, že v súčasnosti pracuje pre troch odlišných klientov na ich zásnubných prsteňoch, ktorých ústredné diamanty stoja samy o sebe často viac ako 100 000 dolárov.

Podľa Morana sa prvé žiadosti o ruku začínajú objavovať po Sviatku práce, no harmonogram zásnub začal tento rok o niečo skôr. Preto skonštatoval: „Myslím, že ľudia si v tomto období naplno uvedomili súčasnú situáciu. Pochopili, že veci nebudú rovnaké ako pred pandémiou ešte dlhý čas. A práve z toho dôvodu sa rozhodli neodkladať veľké životné rozhodnutia (akým je aj zasnúbenie) na neskôr. Všetci sme v súčasnosti zaseknutí vo svojich domovoch a je to depresívne. Priznajme si, že dobrý šperk dokáže priniesť radosť takmer každému. Aktuálne však ľudia túžia po kúskoch, ktoré hovoria: Dostal som sa cez toto otrasné obdobie, zaslúžim si to.“

Rovnako aj Moran má v súčasnosti zákazníkov, ktorí míňajú svoje úspory (pôvodne určené na dovolenky) za šperky. Robia tak miesto toho, aby ich počas daždivých dní odnášali do banky. Mnoho Moranových klientov je podľa jeho slov „pracovníkmi strednej a vyššej triedy, ktorých príjmy a pracovné harmonogramy neboli počas karantény prerušené. Sú teda schopní pracovať z domu. Avšak preto, že peniaze už viac nemíňajú na svoje voľnočasové vychádzky do spoločnosti, majú finančné prostriedky navyše, ktoré plánujú minúť inde.“

Doplnenie zásob vinnej pivnice drahými červenými vínami

Enologička Tiffany Bradshawová, ktorá pôsobí v Kalifornii sa stretla už s veľkým množstvom ľudí, ktorí z dôvodu súčasnej pandémie neminuli svoje finančné rezervy na výlety. Miesto toho ich minuli na tzv. vintage kúsky evokujúce miesta, ktoré dnes nemôžu navštíviť.

Tiffany predáva približne 150 vín, z ktorých najdrahším je to, ktorého fľaša stojí 350 dolárov. Takúto predajnú cenu však majú iba dokonalé produkty ako Surrealist od Jean-Charlesa Boisseta.

Bradhsawová uviedla, že jej obchod v máji 2020 prevýšil viac ako dvojnásobne zisky z rovnakého obdobia predošlého roka.

„Všade bola prítomná obrovská úzkosť, obavy z nepoznaného a strach o vlastné zdravie. Jediné, čo ľudia chceli, bolo dobré víno, náležitý relax a lepší pocit.“

V skorých dňoch pandémie Bradshawová skonštatovala: „Predaje začali stúpať okamžite, pretože z ničoho nič boli ľudia zaseknutí vo svojich domovoch bez toho, aby tomu predchádzal akýkoľvek zámer. No a úprimne povedané, obrátili sa k alkoholu. Všade bola prítomná obrovská úzkosť, obavy z nepoznaného a strach o vlastné zdravie. Jediné, čo ľudia chceli, bolo dobré víno, náležitý relax a lepší pocit.“ A vzhľadom na to, že ich disponibilný príjem sa efektívne zvýšil, rozhodli sa pokračovať v neúnavnom zásobovaní svojich vínnych pivníc.

Kozmetické chirurgické operácie sú populárnejšie než kedykoľvek predtým

Ďalším luxusným biznisom, ktorý vďaka pandémii zažil svoj nárast, je kozmetická chirurgia. Je tomu tak minimálne podľa chirurgičky Dary Liottovej, ktorá pracuje na manhattanskom bulvári Park Avenue.

Na margo svojho presvedčenia konštatovala: „Najčastejšie počúvam príbehy o tom, ako si klientka vyčlenila X dolárov na letnú dovolenku. Z dôvodu pandémie si ich však vo vysnívanom rezorte užiť nemohla. Následne sa z toho dôvodu rozhodla naplniť si vymedzené ciele v oblasti plastickej chirurgie. Mala som jednu pacientku, ktorá mi tvrdila, že s rodinou chodila v pravidelných intervaloch nakupovať najnovšie výstrelky módy. Nakoľko však v období pandémie nie je kde tieto nové módne kúsky predvádzať, rozhodla sa, že miesto investícií do kabeliek či topánok, zainvestuje do svojej tváre.“

Súvisiace: Ako sa bohatí pripravujú na ďalšiu pandémiu?

Doktorka Liottová opísala v rozhovore aj ďalšiu údajnú pacientku, ktorá k nej prišila okamžite po zrušení svojho honosného výletu do Paríža: „Doslova ku mne prišla a povedala mi, že spätne získala 6 000 dolárov za letenku prvej triedy, 8 000 dolárov za hotel a rovnako, že má nákupný rozpočet cca 10 000 dolárov. Takže „môžeme začať s plnením jej zoznamu prianí“.“

Nie sú to len peniaze, ktoré sú motorom mini-rozmachu

Rozmach vybraných sektorov nie je poháňaný iba peniazmi navyše. Ako si Ben Krigler správne všimol, existuje aj iný rovnako dôležitý faktor, ktorý uľahčuje takéto bezhlavé míňanie. Pre vysvetlenie postačí veta: bohatí ľudia možno majú peniaze, no zvyčajne majú málo času. Počas a po karanténe sa však práve čas stal komoditou, ktorej je prekvapivo viac než dostatok.

V súkromných lietadlách zvykli klienti vysedávať nonstop. V súčasnosti sú ale nútení ostať na zemi a byť opustení na jedinom mieste (či už je to vlastný domov alebo jachta).

Maron vysvetlil, že „zvyčajne nemajú čas premýšľať. Dnes však nemajú nič lepšie na práci. Vytvoriť parfum na mieru si navyše vyžaduje čas a toho dnes majú taktiež dostatok.“

Krigler s úsmevom dodal: „Ľudia nespia tak dobre, ako tomu bolo kedysi. Aktuálne dostávam mnoho otázok a mailov neskoro v noci. Žiadne pravidlá tak už neexistujú.“

Zdroj: NYTimes, Fortune

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.