Na severnom cípe Miami, na plážami preslávenom ostrove, povrch ktorého bol niekedy pokrytý spleťou zarastených močarísk, stojí dnes 3 poschodová svätyňa boháčov, s rozlohou takmer 43 300 metrov štvorcových. Dvojica modeliek v béžových plátenných šatách sa nenápadne prechádza medzi okoloidúcimi ako živá reklama. Vonku zase nakupujúci postupne platia 30 dolárov za parkovanie, aby sa mohli pochváliť svojimi skvelými autami priamo pred vstupom. Je slnečné pondelkové poobedie ako z pohľadnice, ale ak by pršalo, tak pracovníci obchodného centra pobehujú vonku s dáždnikmi, aby odprevadili návštevníkov dovnútra.
Nákupné centrum Bal Harbour Shops vyzerá ako luxusný rezort v porovnaní s vyše 1 100 nákupnými centrami, ktorými sú posiate predmestia po celej Amerike. Namiesto žiary umelého osvetlenia a umelých kvetov je hlavná pasáž v tomto centre lemovaná tropickou zeleňou a jazierkami s korytnačkami a rybami. Od všedných nákupných centier sa líši aj inými vlastnosťami: nemusí stále znižovať ceny prenájmov, aby brandove značky neodišli. Práve naopak, je tu dokonca čakacia listina. A kým niektoré obchodné centrá hľadajú spôsoby ako prežiť, toto sa plánuje rozširovať a investovať ďalších 400 miliónov dolárov.
V dnešný deň si Mathew Whitman Lazenby, developer nákupného centra Bal Harbour Shops, pochutnával na vegetariánskom sendviči v grillbare na druhom poschodí. Výhľad je na nezaplatenie: automobily značiek Range Rover a Porsche zaparkované pod palmami. 40-ročný Lazenby sa práve vrátil zo služobnej cesty v Južnej Amerike, kde navštívil niekoľko nákupných centier, vrátane toho v Sao Paulo, ktoré je verným duplikátom jeho zariadenia. Lazenby, vnuk zakladateľa tohto nákupného centra, ktorým bol Stanley Whitman, hovorí, že si je plne vedomý problémov, ktorým tento priemysel čelí, ale Bal Harbour to vraj nijak nepociťuje.
Lazenby povedal: „Nie je veľa luxusných obchodov, do ktorých vojdeš a povieš si ‚To je hrozné!‘, ale nájdu sa aj také. No nie tu.“
Súvisiace: Dubaj buduje najväčšie nákupné centrum na svete
Obchodné centrá po celej Amerike sa pasujú s niečím, čo nazvali „maloobchodná apokalypsa“, pod ktorou sa myslí hroziaca smrť odvetvia, ktoré sa nedokáže vysporiadať so zmenou nákupného správania zákazníkov. Predajcovia oblečenia zatvárajú svoje obchody, keďže ľudia radšej míňajú na cestovanie, na stravovanie sa v reštauráciách a iné záľuby. Znižovanie návštevnosti však najviac vplýva na nákupné centrá na okrajoch miest, ktoré sú nahrádzané jednoduchosťou online nakupovania. Podľa prieskumu Forrester Research, online predaje v USA do roku 2022 stúpnu na 17% z celkového predaja, kým v roku 2017 to bolo 12,7%. Hlavným predstaviteľom tohto sektora bude spoločnosť Amazon.

Ešte horšie predpovede má pre americké nákupné centrá spoločnosť Credit Suisse, podľa ktorej 20-25% týchto zariadení zatvorí svoje brány v nasledujúcich 5 rokoch. Hovoríme tu o kultúrnej pohrome takých rozmerov, že návštevníci predmestia sa budú prechádzať mŕtvymi nákupnými centrami so svojimi fotoaparátmi a zvečňovať úpadok, akoby to boli staroveké ruiny.
Kým nákupné centrá, v ktorých vyrástla Generácia X zívajú prázdnotou, luxusné verzie týchto gigantov si vedú skvele. Nákupné centrá ako Americana Manhasset na bohatej severnej strane newyorského Long Islandu, Forum Shop v hoteli Caesars v Las Vegas, či The Grove v Los Angeles sa často hmýria bohatými obyvateľmi mesta a rozhadzovačnými turistami. No aj medzi týmito úspešnými nákupnými centrami si najlepšie vedie Bal Harbour. Opakovane stojí na čele každoročného rebríčka najproduktívnejších nákupných centier v USA, ktorý zostavuje výskumná agentúra pre nehnuteľnosti Green Street Advisors. Predstavitelia Bal Harbour Shops odmietli poskytnúť konkrétne čísla ich tržieb – vyjadrili sa iba, že majú výnosy.

Michael Brown, spoločník v konzultačnej firme A.T.Keaner, vysvetlil, že prítomnosť bohatých skupín populácie je pre nákupné centrum kľúčovou. Odborník povedal: „Nákupné centrá, ktoré stoja v husto zaľudnených oblastiach s vysokými platmi, naďalej prosperujú.“ Bal Harbour patrí rozhodne medzi takéto zariadenia. Mnoho nakupujúcich tu chodí aj z veľkej diaľky, ale veľa ich býva hneď za rohom. Z druhého poschodia nákupného centra je výhľad priamo na dve veže rovnako dekadentného hotela St. Regis. Na konci ulice stojí Ritz-Carlton, kde si môžete zaplatiť apartmán s jednou spálňou za 1 000 dolárov na noc. Medzi nimi je rozostavaných asi pol tucta luxusných budov, ktoré lemujú slávnu pláž.
Jediným mínusom nákupného centra, ktoré stojí blízko svojich stálych zákazníkov, je fakt, že musí neustále obmieňať sortiment, aby vyhovel všetkým bystrým nakupujúcim, ktorí hľadajú vždy nové, populárne značky.
Ale ak stojí Vaše nákupné centrum na zlom mieste, nezachránia Vás ani všetky populárne značky sveta – bez ohľadu na to, čo predávate.
Iba 15 minút jazdy od skvostu Bal Harbour stojí tradičné nákupné centrum. Komplex The Mall na 163. ulici v severnom Miami Beach je iba bezútešnou škrupinou oproti tomu, čím býval kedysi. Jeho úpadok trval celé desaťročie, počas ktorého popredné značkové obchody opúšťali jeho budovy a sťahovali sa do prekvitajúceho centra hneď vedľa. Jediná cesta viedla o triedu nižšie a tak bola časť budovy The Mall obsadená predajňou Wallmart. Dnes ostala už len vysoká klenutá chodba, kde viac ako 5 výkladov zíva prázdnotou. Väčšina stánkov je tiež prázdna.
Väčšina kupujúcich počas týždňa smeruje k výpredajom v predajniach Marshalls alebo Ross Dress For Less. Optimistická tabuľa na stene sľubuje: „Nové obchody prichádzajú čoskoro!“

Neexistuje žiadny dramatický príbeh o tom, ako sa Bal Harbour dopracoval k prominentnému statusu. Snažil sa byť okázalý už od začiatku. Keď Stanley Finch Whitman prvýkrát otvoril dvere centra v roku 1965, dúfal, že zaujme najelegantnejšie obchody. Väčšina európskych luxusných značiek sa iba snažila presadiť v USA, čo nechávalo New York ako domov pre najzvučnejšie značky. Medzi prvé obchody a butiky v Bal Harbour patrili napríklad FAO Schwartz alebo Martha Phillips, ale Whitmanovi sa dlhé roky nedarilo prilákať nejakú veľkú zvučnú značku. Až v roku 1971 sa Neiman Marcus, ktorý sídlil v Dallase, zaviazal otvoriť svoj prvý obchod mimo Texasu. Čoskoro sa pridal aj newyorský Saks Fifth Avenue.
Lazenby sa k rodinnému biznisu pridal v roku 2003 a v roku 2013 prebral vedenie firmy. Je viac zameraný na rozširovanie, ako boli jeho predchodcovia a rozhodol sa investovať do nového nákupného centra v strede mesta radšej, ako by mal ostať iba v Bal Harbour ako jeho starý otec. Lazenby povedal: „Teraz máme možnosť robiť aj iné veci.“ Ďalej dodal, že aj keď je otvorený rôznym individuálnym projektom, neplánuje sa rozširovať do iných štátov. Nakoniec vyhlásil: „Nikdy to nebolo o veľkosti.“
Pre väčšinu maloobchodov v Amerike sa pojem nákupné centrum neúprosne spája s vyššie spomenutou apokalypsou. Majitelia preferujú pomenovania ako kolekcia, mestské centrum či promenáda. Lazenby nerád priznáva, že Bal Harbour je vskutku nákupné centrum, skôr ho označuje za „skupinu obchodov“ či „nákupné zariadenie“.
Obchodné domy pre bohatých ale nie sú imúnne voči online nakupovaniu – podľa Lazenbyho majú iba viac času ako obyčajné centrá, kým ich pohltí online príšera. Väčšina luxusných značiek ešte neprešla na online predaj, keďže je oveľa ťažšie presvedčiť človeka, aby utratil 10 000 dolárov za pozlátený náhrdelník alebo topánky z krokodíla bez toho, aby ich videl naživo. Napokon ale aj elitné značky, ktoré predtým zavrhli online predaj, teraz prenášajú časť obchodov na internet. Internetoví predajcovia ako Net-a-Porter a Farfetch dokázali, že aj bohatým sa páči nakupovanie cez internet.
Stále existujú značky, ktoré zavrhujú online obchody, ale Lazenby varoval, že by sa mali zamerať na obe formy predaja. Povedal: „Jeden spôsob by nemal nahrádzať ten druhý.“
Vo vnútri Bal Harbour nájdeme uličku, kde skupina zlatníctiev priťahuje pozornosť výpredajom. Tieto lesklé pobočky zahŕňajú značky ako Bvlgari, Harry Winston a Chopard. V butiku Graff je najväčším pútačom prsteň s diamantom rezaným do tvaru smaragdu veľkosti nechta. Toto sú príklady niekoľkých obchodov, ktoré sú v Bal Harbour zatvorené a dovnútra sa dá dostať iba pod dohľadom – aj 1% niekedy musí zazvoniť na zvonček.
Napriek tomu je komplex stále príjemnou a luxusnou oázou pre návštevníkov, ktorí chcú utratiť nejaké peniaze.
Nie je to tak pre nájomníkov, ktorí pracujú v prostredí, ktoré je plné nevraživosti. Miesto je obmedzené, takže obchody, ktoré nie sú ziskové, musia prepustiť miesto novým nájomcom (toto neplatí pre luxusné kníhkupectvo, ktoré dostalo stále miesto na treťom poschodí). Obchody sa často premiestňujú v rámci centra podľa toho, ako sa im podarí vydobyť si miesto navyše. Podľa štatistík nákupného centra patria medzi 3 najproduktívnejšie obchody v Bal Harbour butiky Chanel, Gucci a Goyard.
V Bal Harbour nájdete niekoľko obchodov, ktoré sa nachádzajú aj v obchodných domoch druhej triedy, ale ich ponuka tu je oveľa lepšia. Sídli tu aj značka Ralph Lauren, pričom jej predajňa ponúka kolekciu Purple Label, ktorá je jej najkvalitnejším produktom. Hodvábne večerné sako tu stojí 5 000 dolárov a pracka na opasok bronco až 500 dolárov. Častejšie ale nájdete v Bal Harbour exkluzívne značky, ktoré by ste márne hľadali v obyčajných obchodných domoch. Obchod značky Chanel je jedným z najväčších v centre a má dokonca VIP lóžu pre najlepších klientov. Táto predajňa je známa výberom exotických kožených tašiek, ktoré stoja mnohonásobne viac ako ich základné verzie.

Keď vediete úspešný obchod ako Bal Harbour, tak nesedíte kľudne na gauči. Demolačné čaty v roku 2015 zrovnali so zemou 70-ročný kostol, ktorý stál za garážami obchodného domu. Na tabuli bolo stále vidieť nápis „Omša túto nedeľu“, keď bagre značky Caterpillar búrali steny budovy. Komplex Bal Harbour Shops odkúpil tento pozemok po dlhom vyjednávaní, ktoré začal ešte Lazenbyho starý otec, ktorý zomrel v priebehu minulého roka. Dohoda v okolitej komunite vyvolala nezhody.
Jeden z obyvateľov povedal: „Je šialené, že sa v období Vianoc, v čase veľkého náboženského sviatku, pustia do búrania historického kostola. Aký krásny darček pre obyvateľov štvrte Bal Harbour a pre veriacich.“
Súvisiace: Monako rozširuje svoje pobrežie za $2,4 miliardy
Lazenby si však nerobil ťažkú hlavu. Nazýval týchto ľudí „aktivistami, ktorí stále všetko odmietajú“.
Nové krídlo nákupného centra Bal Harbour Shops, ktoré bude stáť na mieste kostola, by sa malo dokončiť v roku 2023. Vedenie centra oznámilo, že hlavným predajcom v tejto časti, ktorá bude mať takmer 4 930 metrov štvorcových, bude značka Barneys New York.
V jedno slnečné popoludnie sa Lazenby chystal vrátiť do kancelárie, ktorá spolu s vedením sídli v budove oproti centru. Nakupujúci, ktorí práve skončili obed, sa ešte cestou pozrú do jedného či dvoch výkladov. Muž v tričku a basketbalových šortkách práve vychádzal z reštaurácie Le Zoo, kde za cheeseburger zaplatíte 18 dolárov. Jeho kamarát sa ho opýtal, aké obchody sa nachádzajú v Bal Harbour. Jeho odpoveď bola: „V podstate všetky, ktoré stoja za to.“
O niekoľko minút sa vracali s taškou od Versaceho v ruke a naskočili do žltého Lamborghini, ktoré má cenu pol milióna dolárov a bolo zaparkované hneď pred vchodom. Šofér niekoľkokrát poriadne roztočil motor, čo rozhorčilo ostatných návštevníkov.
Keď sa poslíček vrátil na svoje miesto, ďalší zamestnanec sa ho opýtal: „Kto to bol?“. Poslíček odpovedal: „Niekoho syn.“
Zdroj: MSN, Bloomberg