
Pandémia koronavírusu, ktorá vypukla začiatkom minulého roka, znamenala pre mnohé čínske bohaté rodiny veľkú výzvu: ako minúť približne 350 miliárd juanov (54 miliárd amerických dolárov), ktoré obvykle minuli na dovolenkách v zahraničí. Nakoľko je však cestovanie do zahraničia prakticky nemožné, rozhodli sa nakupovať drahé šperky a hodinky.
Rachel, ktorá žije v meste Šen-čen na juhu krajiny zo svojím manželom, ktorý vedie spoločnosť zameranú na elektronický obchod, uviedla: “Pred vypuknutím pandémie koronavírusu sme každý rok veľa cestovali do zahraničia. Niekedy sa dokonca stalo, že sme väčšinu roka prežili mimo Číny. Minulý rok som začala nakupovať veľa hodiniek, diamantov a zlata. Kompenzovala som si tak smútok z toho, že nemôžeme vycestovať do zahraničia.”
Podľa správy zverejnenej globálnou poradenskou spoločnosťou Bain & Company a divíziou luxusného tovaru elektronického maloobchodného predajcu Tmall, stúpol predaj luxusného tovaru v Číne v minulom roku o 48% na 346 miliárd juanov (53,5 miliárd amerických dolárov).
Súvisiace: Dopad európskeho lockdownu na luxusný sektor
Podiel Číny na svetovom trhu sa podľa správy z roku 2020 takmer zdvojnásobil na 20%, pričom zisky z predaja koženého tovaru a šperkov vzrástli o viac ako 70 percent. Predaj konfekčného oblečenia stúpol o viac ako 40 percent, luxusnej kozmetiky o 25 percent a špičkových hodiniek o 20 percent.
Rachel uviedla, že príjmy jej domácnosti sa pohybujú v miliónoch juanov, pričom v minulom roku zaznamenali nárast kapitálu pochádzajúci z viacerých nehnuteľností, ktoré vlastnia. “Nepočítala som koľko presne som utratila na domácnosť, no myslím si, že na moje koníčky, nákupy a cesty po Číne som minula približne 600 000 juanov (93 000 amerických dolárov).”
Podobne ako Rachel, aj IT-špecialistka Liang Jialinová žijúca v meste Chang-čou, minula na domácnosť približne rovnakú sumu ako v roku 2019. Rachel si na svoje narodeniny minulý rok kúpila luxusné hodinky Breguet, zatiaľ čo Liang objavila svoj záujem o porcelán. Minulý mesiac sa rozhodla kúpiť šesťdielnu sadu Flora Danica od spoločnosti Royal Copenhagen. Cena tejto sady sa pohybuje okolo 70 000 juanov (11 000 amerických dolárov). Okrem toho Liang uviedla, že sa jej páči rozsiahla zbierka porcelánu z Japonska a čínskeho mesta Jingdezhen, ktoré sa považuje za hlavné mesto čínskeho porcelánu. Liang nakúpila viacero porcelánových kúskov vyrobených mladými čínskymi umelcami. Cena niektorých sa pohybovala okolo 8 000 juanov za kus.
Podľa Čínskej správy o kvalite života z roku 2020, žilo v Číne v minulom roku 1,58 miliónov rodín, ktorých investície dosahovali hodnotu najmenej 10 miliónov juanov (1,5 milióna amerických dolárov). Priemerné ročné výdavky týchto domácnosti boli v minulom roku na úrovni 1,75 miliónov juanov. Správa uvádza, že index spotrebiteľských cien luxusných tovarov sa v roku 2020 zvýšil o 3,4%. Tento index klesol v roku 2019 o 0,3%.

Index tvorí 129 spoločností ponúkajúcich luxusné tovary a služby, ako napríklad nehnuteľnosti, zdravotnú starostlivosť, starostlivosť o domácnosť, vzdelávanie, cestovanie, luxusné hodinky a šperky, kozmetické prípravky, automobily, jachty, osobné prúdové lietadlá, tabak, víno, čaje ale aj napríklad spoločnosti organizujúce svadobné hostiny.
Luxusné obchodné centrá v Číne, hotely a predajcovia áut uviedli, že ich sektory zaznamenali v druhej polovici minulého roka výrazné oživenie. Keďže nemohli bohatší obyvatelia cestovať po celom svete, rozhodli sa začať míňať svoje peniaze doma.
Na čínskom ostrove Hainan dosiahol v roku 2020 bezcolný predaj hodnotu 19,99 miliárd juanov (3 miliardy amerických dolárov). Ide o medziročný nárast o 191,6 percent. V júni načrtla Čína plány, ako urobiť z ostrova Hainan “prístav voľného obchodu” podobný Hongkongu. Z ostrova sa postupne stáva nákupný raj. Krajina sa snaží podporiť rozvoj ostrova a dosiahnuť, aby bohatí obyvatelia Číny míňali svoje peniaze na domácej pôde.
V júli zvýšil Hainan bezcolnú kvótu pre nakupujúcich pochádzajúcich z pevninskej Číny z 30 000 juanov (4 634 amerických dolárov) na 100 000 juanov na osobu každý rok. Okrem toho pridal medzi tovary, na ktoré sa nevzťahujú dane, elektronické výrobky a víno. Ide o krok, ktorý má zvýšiť spotrebiteľské výdavky v dobe, kedy tlak na čínsku ekonomiku stále rastie.
Podľa magazínu Bejing Business Today sa očakávalo, že obchodný dom SKP nachádzajúci sa v Pekingu, najväčšie luxusné obchodné centrum v krajine, dosiahne v minulom roku tržby v hodnote približne 17,5 miliárd juanov. Malo ísť o ročný nárast tržieb o asi 15 percent. Xie Dan, zástupca generálneho riaditeľa SKP, uviedol: “Vďaka pandémii koronavírusu naše nákupné centrum prilákalo veľa spotrebiteľov, ktorí zvykli luxusné produkty nakupovať v zahraničí.”
Súvisiace: Niekoľko luxusných odvetví počas pandémie ožíva a eviduje nával záujemcov
Hotel Raffles nachádzajúci sa v meste Šen-čen sa v minulom roku začal zameriavať na podnikateľov a bohatých zákazníkov cestujúcich do oblasti Veľkého zálivu. Podľa Veronique Heovej, hotelovej riaditeľky marketingovej komunikácie, ponúkal hotel svojim hosťom rôzne inovatívne a luxusné zážitky spojené s konzumáciou jedál pripravených michelinským hviezdnym kuchárom.
V Číne sa počas prvých 11 mesiacov minulého roka predali viac ako tri milióny luxusných vozidiel, čo podľa Čínskej asociácie automobilových predajcov predstavuje medziročný nárast o 9,3 percenta.
Liang Jialinová situáciu zhodnotila nasledovne: “Vyzerá to tak, ža ani v roku 2021 nebudeme môcť veľmi cestovať do zahraničia. Bude to znamenať, že budeme mať viac peňazí na luxusné autá a cestovanie po Číne. Aj keď nám dovolia viac cestovať do zahraničia, tak plánujem najviac peňazí minúť v Číne.”
Zdroj: Bloomberg, WSJ