Talianska karanténa ohrozuje priemysel luxusných tovarov

Vojenský dôstojník na námestí Piazza del Duomo v Miláne dňa 10. marca 2020 po tom, čo taliansky premiér Giuseppe Conte ohlásil karanténu celej krajiny.

S čoraz viac narastajúcou hrozbou masového rozšírenia ochorenia COVID-19 sa do ohrozenia dostáva aj priemysel luxusných tovarov.

Aj napriek tomu, že podľa správy časopisu Vogue sa už viac ako 80% nákupných stredísk a supermarketov vo veľkých mestách Číny opätovne otvorilo, Taliansko v čoraz väčšej miere čelí hrozivému dopadu koronavírusu nielen na približne 60 miliónov obyvateľov krajiny, ale aj na celkovú ekonomiku.

Situácia sa pritom podstatne zhoršila v priebehu pondelka, kedy taliansky premiér Giuseppe Conte vyhlásil karanténu celej krajiny. Takéto rozhodnutie vykonal na základe toho, že nielen počet nakazených, ale aj obetí tohto vírusu v krajine neustále narastal. V utorok ráno bolo v krajine nahlásených 9 172 prípadov nakazených obyvateľov a 463 obetí, ktoré vírusu podľahli. Na základe týchto skutočností sa tak Taliansko stalo druhou najzasiahnutejšou krajinou hneď po Číne.

Koronavírus však v značnej miere útočí aj na luxusné značky. V časovom rozmedzí od 17. do 31. januára zaznamenal Index svetových akcií textilných výrobkov, doplnkov a luxusných výrobkov stratu trhovej hodnoty vo výške takmer 54 miliárd dolárov. V priebehu pondelka uviedol redaktor Tamison O’Connor z časopisu Business of Fashion, že viaceré konzultačné firmy, vrátane firiem Boston Consulting Group a Bernstein, už pred časom predpovedali, že vo februári tohto roku môže luxusný sektor stratiť 30-40 (prípadne aj 45) miliárd eur, čím sa rast akýchkoľvek tržieb jednoznačne znemožní.

No to bolo ešte predtým, než sa taliansky módny a textilný priemysel dostal do karantény. Podľa slov redaktora O’Connora je severný región Talianska domovom 60% talianských textilných a odevných výrobcov.

Severný región Talianska je v karanténe iba od nedele, no aj napriek tomu dokázal už v značnej miere ovplyvniť luxusný sektor. Deje sa tak na základe skutočnosti, že práve v tejto oblasti sa nachádzajú ústredia luxusných značiek ako Prada, Armani a Versace. Rovnako aj mnoho medzinárodných značiek, akými sú napríklad Louis Vuitton a Stella McCartney, sa dostali do problémov, nakoľko sú závislé na továrňach nachádzajúcich sa v severnom regióne krajiny.

Avšak keďže sa už do karantény dostal aj zvyšok Talianska, situácia je omnoho vážnejšia. Rovnako izolovaná oblasť na juhu Talianska je totižto známa predovšetkým výrobou veľkého množstva šperkov a kožených výrobkov, ktoré sú jedným z najvýnosnejších sektorov luxusných značiek. Jedna populárna kožená kabelka má dokonca schopnosť finančne stabilizovať celú svoju výrobnú spoločnosť.

Kabelka značky Gucci.

S karanténou celej krajiny sa tak talianskí výrobcovia oprávnene obávajú nielen toho, či dokážu produkty aj naďalej vyrábať, ale taktiež aj toho, či ich následne dokážu predať.

Redaktor Eric Sylvers z časopisu The Wall Street Journal uviedol, že zahraniční kupujúci z celého sveta masovo rušia objednávky talianských látok a produktov, čím do veľkej miery narúšajú celkový dodávateľský reťazec.

Je potrebné konštatovať, že kríza korona vírusu prepukla takmer okamžite po skončení mesiaca prezentácií všetkých jarných a letných kolekcií módnych značiek, ktoré je už v tomto období potrebné rozpredať. Jednotlivé talianské spoločnosti sa preto oprávnene obávajú, že nebudú schopné dopraviť a predať všetok svoj inventár, na ktorého výrobu utratili tisíce eur (neberúc pritom v úvahu ďalšie šesťciferné čísla, ktoré stoja za organizáciou finančne nákladných módnych prehliadok).

Módna prehliadka značky Prada.

Aj napriek tomu, že jarné a letné kolekcie boli počas mesiacov módy prezentované s istým váhaním zo strany organizátorov, ani v jednom prípade sa neuvažovalo o ich odklade. O existencii korona vírusu sa totižto vedelo, ale nakoľko nebol do veľkej miery rozšírený, neexistoval relevantný dôvod na odklad takýchto významných udalostí. Avšak aj napriek tomu sa mnoho kupujúcich, influencerov a novinárov rozhodlo ostať ostražitými a vyhnúť sa milánskym prehliadkam. Na základe takejto skúsenosti sa tak mnoho luxusných značiek Talianska rozhodlo zrušiť nadchádzajúcu sériu dodatočných módnych kolekcií.

Prezentáciu jednej z takýchto kolekcií pritom plánovala uskutočniť aj značka Giorgio Armani v Dubaji a to konkrétne v priebehu 19. – 20. apríla. V dôsledku novovzniknutej situácie však bola presunutá na október. Rovnaký postup zvolili aj značky Versace a Gucci v prípade svojich amerických prehliadok. Značka Prada sa k situácii postavila rovnako zodpovedne a svoju májovú prehliadku v Tokiu zrušila taktiež.

Mesiace módy sa končia a dvojtýždňová karanténa začína

Mnoho amerických editorov, influencerov, modelov a kupujúcich, ktorí do Milána na módne udalosti odcestovali, bolo po príchode konfrontovaných zamestnávateľom, ktorý požadoval, aby z dôvodu návštevy Talianska ostali v domácej karanténe.

Dňa 27. februára uviedla repotérka Kathryn Hopkins z magazínu Women’s Wear Daily, že americká mediálna korporácia Hearst Magazines (ktorá pravidelne publikuje časopisy ako Harper’s Bazaar, Marie Claire a Elle) zaslala svojim zamestnancom správu o tom, že každý, kto v posledných 30 dňoch navštívil Irán, Čínu, Japonsko, Južnú Kóreu alebo Taliansko, je povinný ostať doma minimálne po dobu dvoch týždňov. Milánsky týždeň módy prebehol v dňoch od 18. do 24. februára.

Súvisiace: Ako nebezpečný korona vírus ovplyvňuje módny priemysel

Medzitým spoločnosť Dow Jones, ktorá publikuje známy časopis The Wall Street Journal, vydala pre svojich zamestnancov podobné nariadenie. V ňom požaduje od každého, kto v čase od 6. februára navštívil Taliansko, aby sa podrobil domácej karanténe. Opatrenie sa zamestnancov týka aj v prípade, ak žijú v domácnosti s osobou, ktorá stanovenú podmienku spĺňa.

Materská spoločnosť Penske Media, ktorá medzi inými vlastní a publikuje aj noviny Women’s Wear Daily a časopisy Variety a Rolling Stones, odporučila svojim zamestnancom prácu z domova po dobu minimálne 14 nasledujúcich dní v prípade, ak cestovali do oblastí infikovaných korona vírusom. Americký mediálny konglomerát Meredith Corp, ktorý vlastní časopisy InStyle a People, taktiež odporučil dobrovoľnú dvojtýždňovú domácu karanténu každému, kto sa vrátil z Milána. Avšak na rozdiel od obozretnejších spoločností existujú aj také, ktoré berú novovzniknutú hrozbu menej ostražito. Skvelým príkladom je globálna mediálna spoločnosť Condé Nast (vlastniaca časopisy ako Vogue, Glamour a GQ: Gentlemen’s Quarterly), ktorá svojim zamestnancom prácu na diaľku neumožnila.

Všetky bezpečnostné opatrenia týchto spoločností, vzťahujúce sa na nový korona vírus, sa však javia byť maximálne opodstatnenými. Čínske noviny The South China Morning Post totižto v nedeľu uviedli, že 27-ročná dedička oceľového impéria a influencerka Nga Nguyenová, ktorá je aj prominentným členom vietnamských vyšších kruhov, sa vo februári zúčastnila módnej prehliadky Gucci v Miláne a taktiež aj prehliadky značky Saint Laurent v Paríži, krátko po ktorých jej bolo ochorenie COVID-19 diagnostikované.

Zdroj: WSJ, BI 

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.